Uppdaterad deo

Förra omgången blev för skarp för mina armhålor. För mamma var den däremot utmärkt så uppenbarligen är den inte för stark för alla.

Här finns det receptet med instruktioner som gäller oavsett mängden av olika ingredienser.

Denna omgång har jag använt mindre bikarbonat och bytte ut en del av kokosoljan mot sesamolja. Tog ungefär hälften så mycket bikarbonat och bytte ut ca 1/4 av oljan till sesam.

Sesamolja är lätt sammandragande vad jag förstår och dessutom billig så det passar perfekt i deo.

Tack vare sesamoljan blir bladningen mjukare vilket jag gillar. Det går att blanda runt även när den stelnat helt. Det underlättar eftersom man annars måste se till att röra runt hela tiden under stelningsprocessen- bikarbonatet och stärkelsen faller annars till botten.

Sist löste jag det genom att sticka ner en tandpetare så fick jag med ända från botten på bukren. Nu slipper jag det men använder faktiskt ändå en tandpetare för att få upp lagom mängd ur burken.

Funderade faktiskt på att göra den riktigt lös och fylla i en rengjord roll on flaska men jag tror inte att det skulle fungera så bra. Kulan skulle säkert klogga igen och förmodligen behöver den skakas för att få runt pulveringredienserna.

Har inte märkt någon skillnad i effekt mot den starkare varianten som tur är.

Har ni provat enligt det förra receptet? Vad tyckte ni i så fall?

11 comments
  1. Jag testade grundreceptet och tyckte det var för skarpt för mina armhålor. Annars är den helt outstanding denna deo.
    Hur mycket bikarbonat tog du denna gång? och hur mycket sesamolja?

  2. Åh vad intressant!😀 Gjorde en egen jag med för någon vecka sen och tycker konsistensen är lite för hård och smulig. Kanske lite för stark mot mina känsliga armhålor annars fungerar den super. Hur mycket hade du av alla ingredienser i denna?🙂

    • Blir lätt för mycket av både stärkelse och bikarbonat. Tror att det receptet är för mycket torra ingredienser i förhållande till olja. Tror att du kommer att gillar den här varianten bättre. Krämig och fin! Om du ändå tycker att den blir för hård är det bara att värma upp snabbt igen och sätta till mer flytande olja, i micro med lock över går jättebra.

      Ändrade inlägget med måttangivelser.

  3. Smilla said:

    Är jättesugen på att testa själv, undrar dock lite över förvaring. Kan man förvara den i rumstemperatur eller är det kylskåpet som gäller?

Kommentera

