D-vitamin

Har inte tagit tillskott av D-vitamin sedan barndomens AD-droppar. Kommer ihåg att jag tyckte det var jättegott haha. Det är verkligen i ropet nu igen och det forskas mycket i ämnet. Hittade till och med en blogg om denna supervitamin. Den gode Kostdoktorna har också skrivit om det.

D3 kan både bildas i kroppen och tas upp från mat. D2 kan endast tas upp från mat. Det finns såklart som tillskott också men för att i så stor utsträckning som möjligt tillgodogöra sig D-vitamin från kosten bör man äta fullfeta mjölkprodukter, ägg och fisk. D2 finns extra mycket av i kantareller (!) enligt Wikipedia.

D-vitamin verkar vara ”nya antioxidanten”- alltså ett ämne som har betydelse för det mesta. Det är ingen hejd på sjukdomar och symptom som man tror att det kan påverka. Bl a de vanliga problemen depression och värk men också autims, hjärtinfarkt och blodpropp.

Vi får väl se vad detta kan ge men när till och med skolmedicinen har börjat omvärdera vikten av vitamintillskott för en mängd allvarliga sjukdomar och symptom. Intressant!

Det verkar nästintill omöjligt för en kontorsrått på nordliga breddgrader att få i sig tillräckligt med D-vitamin via mat och sol. Kosttillskott verkar nödvändigt. Tänkte klicka hem Now Foods D-vitamin från iHerb. Frågan är bara vilken dos man skall ta? Det finns flera olika rekommendationer. Gränsvärdet för när effekt uppnås tycks vara låg. Man behöver inte uppvisa några bristsymptom för att får god effekt av tillskott verkar det som.

Tar ni D-vitamintillskott? Märkt någon skillnad?

20 comments
  1. emma said:

    Jag tar D-vitamin från now foods sedan några månader tillbaka. Jag har under samma tid tagit a-vitamin så jag vet egentligen inte vilket som verkat men min hud är så mycket bättre nu än den var innan jag började. Nu till sommaren tänkte jag avvakta lite med d-vitaminet eftersom solen (förhoppningsvis…) hjälper till. 🙂

  2. Annika said:

    Jag har funderat på att ta D-vitamin eftersom jag känt mig nedstämd ganska länge… Väntar provsvar nästa vecka så jag avvaktar och ser vad de visar.

  3. Sani said:

    Jag har faktiskt tänkt på att ta D-vitamin efter att ha läst som mycket om det senaste tiden men sen kom jag på att man ska ta vitaminer, mineralet, antioxidanter, kosttillskott.. för att må bra nuförtiden..Ibland känner jag press av allt man ta.
    Just nu kör jag med B-vitaminer och gröna alger (Spirulina).Det borde räcka 🙂

  4. Jag äter D-vitamin och har gjort det länge.
    Jag gjorde en djupdykning i det här med vitamintillskott för några år sedan och gjorde mig sedan en liten ”cocktail” av vitaminer som jag tar. Jag märker att jag blir tröttare när jag låter bli att ta dem. Men eftersom jag märker skillnad så har jag inte velat sluta med dem och testa med en vitamin i taget. Så äter allihop. Lite dumt för då vet man ju inte riktigt vad som ger effekt. Det jag märkt skillnad på är när jag bytte ut apotekets multivitaminer mot en multivitamin med högre dos. Apoteket doser är ju ganska låga och kontrolleras ju av vissa regler. Köper man av t.ex. en kinesolog, homeopat m.fl så säljer det vitaminer i mycket högre doser. Eu införde ju nya regler i ett försök att kontrollera det ännu hårdare i maj förra året. Det jag tror jag märkt lite skillnad på huden är när jag tillfälligt slutat med Efamol.

    • Intressant att du fått sådan kännbar effekt. Väldigt svårt att veta vad som ger vad. Jag tar inget tillskott alls för tillfället men är intresserade av flera som förmodligen kan hjälpa mot det ena och det andra.

  5. Michaela said:

    Jag vill inte ta tillskott, särskilt inte efter en undersökning visade att rökare som fick tillskott av vitamin A dog oftare jämfört de som inte tog tillskottet. Bara för någon vecka sedan läste jag en artikel i en tidning om en ny undersökning som visade samma sak med andra tillskott och friska personer, de som tog tillskott dog mer frekvent än de som inte tog. Det var alltså vanliga vitamintillskott.
    Solen är ju, i alla fall på sommaren, en bra källa, men tydligen blockerar vi det mesta med solkräm. (Läste du också artikeln i nya numret av Topphälsa? Där står det ju att faktor 15 hindrar 99,5% av all D-vitamin!)
    Jag känner att jag hellre vill prioritera min hälsa än att noja över rynkor eller pigmentfläckar (är jag den enda i världen som skiter fullständigt i just pigmentfläckar?). Det handlar ju knappast om att åka till Thailand och STEKA sig, men att vara ute oskyddad i svensk sommarsol en kvart om dagen klarar nog de flesta, i alla fall om man vänjer huden före.
    Min mamma, som är vithyig, fräkning och rödblond borde ligga i alla riskzoner, men hon har alltid, ända sedan hon var liten, kört med att börja med fem minuter om dagen och sedan bygga upp, och hon bränner sig aldrig.
    Jag skall skippa solskyddet i år, och medför det att jag får någon extra liten linje om 10 år, so be it!
    Jag tycker det är viktigare att kroppen får tillfälle att bilda D-vitamin.
    Jag vill inte stoppa i mig en massa konstgjorda saker och samtidigt blockera solen på kemisk väg, när det går emot allt annat jag tror för i vanliga fall.

    • Michaela said:

      Känner att min språkbehandling vad gäller ”dö” inte var så korrekt, man kan ju som bekant inte dö så många gånger. ;P

    • Jag är också väldigt kritisk mot tillskott. I synnerhet mulitivitaminer. Man vet inte alls om de har en god effekt på lång sikt. Om man sköter kosten ordentligt bör en frisk person inte behöva det. Däremot tror jag att det är skillnad på tillskott och tillskott. Känner inte till den studien du refererar till men det skulle vara intressant att se hur den är gjord. Som vi alla vet tolkar man sällan en studie på ett sätt.

      Tyvärr verkar vi i norden i få i oss tillräckligt med D-vitamin även om vi solar på sommarhalvåret. Jag är inte mycket i solen alls. Dels jobbar jag jämt på somrarna och kan inte vara ute när solen tar i tillräcklig utsträckning och dels är jag ingen solbadare i allmänhet. Använder väldigt lite solkräm eftersom jag inte vistas mycket i solen. Försöker alltid komma ut i början dock för att just skaffa mig ett naturligt skydd precis som din mamma 🙂

      Folsyra är tydligen ett annat ämne vi har stor nytta av att ta tillskott av mem som LCHF:are som äter massor av broccoli och spenat bör jag klara mig.

  6. Jag tar också d-vitamin, brukar ta en tablett ungefär varannan dag som innehåller lite över 300% av rekommenderat dagligt intag. Svårt att säga om man märkt någon skillnad, men kommer nog att fortsätta ta det under höst, vinter och vår, däremot tror jag att jag kanske håller upp under sommaren.

  7. Mia said:

    Har funderat på att D- vitamin på vinterhalvåret så får vänta tills hösten igen då våren kommer nu och då känns det onödigt. Tar vitamintabletter men ska sluta äta dem när de tar slut och istället satsa på bra kost.

    • Jag har sett att det rekommenderas att ta tillsammans men inte satt mig in mer i det. Tack för tipset.

  8. Käkar D-vitamin i från Holistic sen lite mer än ett år tillbaka och tror helt klart att det är det som gjort att jag inte varit sjuk/förkyld lika ofta som tidigare 😦

    Att D-vitamin alltid ska tas i samband med kalciumrik kost eller piller för att tas upp känner jag till väl, men ang magnesium hade jag aldrig hört tidigare…

    Fick i dagarna reda på att en bekant precis fått reda på att hon lider av livshotande D-vitaminbrist och fick ta sprutor med D-vitamin till och med…
    Det är inget man brukar höra talas om precis…

Kommentera

