Äggmask till påsk

Känner mig lite fånigt fyndig nu men när kan det vara bättre att tipsa om en mask med ägg i än till påsk?

En av de första hemgjorda maskerna jag hörde talas om var ägg blandat med citron som skall verka som en askeungenmask. Stramar upp och ökar lystern, i synnerhet på rynkig hud. Har aldrig provat själv med det skall tydligen vara effektivt. Kan bero på att jag är 25 år och inte har några rynkor…. För min hud skulle jag blanda ägg, olja och favoriten honung.

Såhär står det om ägg på Shenet:

• Äggvitan är sammandragande och ett klasssiskt medel mot rynkor men passar också fet hy. Bara äggvita som mask brukar kallas ”Askungemasken” eftersom den kan strama upp huden för kvällen.
• Äggulan (rik på svavel och lecitin) sägs vara bra mot rynkor om den används regelbundet.

Vitan för fet hy, gulan för torr.

Shenet har massor av recept för alla hudtyper!

Ett annat tips som jag läst för längesedan kommer från Kropnpinsessan Victoria. Äggvita skall vara bra när man har bränt sig i solen. Om jag inte minns fel har hon lärt sig det av sin brasilianska mormor Alice. En brasilianska borde veta!

1 comment

Kommentera

