Informationsflödet

Läste på Amanda Schulmans blogg om det extrema informationsfödet vi lever i idag.

”Amelia Adamo sa det så bra när hon var här på middag. Hon sa att när de var unga fanns det tid för att jobba, ta hand om barnen och den lilla tid som fanns över tog man hand om varandra.”

Kan inte annat än hålla med. Jag är en av dem som älskar allt Internet erbjuder men det blir lätt för mycket av det goda. Å andra sidan tror jag att summan av lasterna är konstat. Förr läste jag mer böcker, tidningar och såg på TV. Nu gör jag det mesta via datorn, eller i alla fall väldigt mycket. Det låter nog för de inte insatta som att man typ chattar hela dagarna, dricker Jolt Cola och inte träffar människor. Så är det ju såklart inte. Det jag surfar om är i stort sett samma som det jag tidigare tillgodogjorde mig via andra medier.

Det är lätt att förfasa sig över det nya. Minns när jag läste latin på gymnasiet. Vi översatte en ca 2500 år gammal text där man bland annat beklagade sig över de nya matvanorna. Med andra ord, oro inför det nya är inget nytt under solen. Förmodligen lika gammal som mänskligheten själv.

Däremot tror jag att man skall lyssna på gammal visdom och lära sig av erfarenheter. För mycket av det goda är inte bra. Borde verkligen sitta mindre vid datorn…

Kommentera

