Detta är problematiskt

Hannah har uppmärksammat en artikel i Daisy Beauty och det har skrivits om det även hos Sofie. Det är ett tag sedan nu men jag kan inte släppa det.

Bild lånad från Hannah

Precis som jag har kommenterat under de ovan nämnda inläggen är det problematiskt att en miljöprofil som Clara under ruriken ”CLARAS GRÖN FAVORITER” tipsar om Niveas klassiska salva som i princip bara innehåller mineralolja. Clara har svarat att hon tipsar som passionerad konsument. Tycker att det är så fel att han den rubriken då. Jag är inte puritan på något sätt men att tipsa om motsatsen till grön skönhet under en sådan rubrik är både fel och vilseledande.

Tror absolut att en icke-insatt får intrycket av att Niveasalvan är åt det gröna håller pga av detta. Det är väl inte hela världen men det är inte rätt och går heller inte att bortförklara. Snacka om att rida på den gröna vågen utan att vara saklig. Vid något tillfälla poängterades i texten att en produkten inte var naturlig men bra. Bra att markera det. Att sedan inte göra det vid nästa extremt icke-naturliga produkt blir konstigt.

Tycker synd om alla som vill välja naturligt och blir vilseledda på det här sättet.

Vad tycker ni? Blir ni lika ”upprörda” som jag?

8 comments
  1. Har också tänkt på detta ett tag. Daisy Beauty har verkligen gjort en del tabbar i sin tidning enligt mig. Synd på ett så bra koncept. Detta blir ju bara vilseledna konsumenter. Nivea, grönt? Pfft.. *drar en djup suck*

    • Har inte läst Daisy Beauty annat än i tidningshyllan snabbt och kollat på noga på just den sidan. Vad har de mer tabbat sig med?

      Förstår inte riktigt hur Clara kan försvara sig hos Hannah. Hon borde ju inse att det tipset inte passar inom ramen om man inte säger något extra. Inte hänvisa till att hon inte är fundamentalist. (Vilka menar hon är fundamentalister? Vi? Tråkigt sätt att uttrycka sig.) Erkänn att du gjort fel istället.

  2. em said:

    Jag blir inte så upprörd, bara uppgiven. Det verkar ofta som människor inte tycker att det är så viktigt det blir RÄTT. Självklart ska hon hålla sig till tips om g r ö n a produkter under den titeln.
    En fråga; har du testat Dr Hauschkas kvittencreme? Min hud har varit helt knasigt torr, jag gick på med Skin food och nu har min PD(perioral dermatit) aktiverats…. suck.

    • Testade den för flera år sedan. Tycker alla Dr H krämer håller hög kvalitet. Lite för klen för mig annat än under sommaren. Bra kräm!

  3. Jag tycker det är tråkigt att Daisy Beauty, vid en första anblick får det att se ut som att Nivea är ”grönt”. Vissa dagar skulle jag blir irriterad men ibland orkar jag inte bry mig. Jag hoppas att de som är intresserade av ”gröna alternativ” läser texten ordentligt och på så sätt inte blir lurade.

  4. Jag veeet, jag reagerade också på det där. Kan också tycka att det säger en hel del om Daisy Beauty som ändå utger sig för att vara ett proffsigt magasin. Personligen blev jag besviken efter ett par nummer och sa upp min prenumreation. /N

    • Hört en del mindre bra om Daisy Beauty. Bläddrat i den några gånger och för mig känns den alldeles för oproffsig. Trist att det bekräftas av flera.

Kommentera

