Stavgång

Har nyligen fått överta ett par gång-stavar. Första gången jag skulle testa gjorde jag som när man åker längdskidor. Inte riktigt rätt kan man lugnt säga. Skulle rekognosera på Youtube hur man gör. Hittade då den här videon som förklara fördelar med stavgång och motion i övrig. Känns som något UR skulle kunna ha sänt i mitten på 90-talet. Riktigt rolig!

Tydligen heter stavgång Nordic Walking på engelska och det finns många bra videos på engelska. T ex den här:

Främsta anledningen att jag går med stavar är för att minska problem i nacke och rygg p g a stillsittande arbete. För mig fungerar inte alls styrketräning på de problemen. Fått träningsprogram av både naprapat och sjukgymnast men inte fått någon vidare effekt. Dessutom gillar jag att promenera!

Går ni med stavar? Får ni bra effekt?

9 comments
  1. Jag avskyr att promenera! Tycker det är så vansinnigt tråkigt! Tråkigt att promenera utan att ha ett ärende/mål och jobbigt att promenera om jag har ett ärende/mål för då blir jag stressad och med mina korta ben känns det som att jag aldrig kommer nånvart heller. Haha! För mig är promenader också lite som att sitta och stirra in i en vägg -det händer ju inget!? Jag cyklar hellre, men har ingen egen cykel, måste verkligen skaffa det…

    • Hatade promenader när jag var liten, kände precis som du gör nu. En av mina bästa vänner brukar jag promenera med så då blev det roligt. Nu älskar jag det. Om jag går själv måste jag ha radio i öronen annars flippar jag för att det blir långtråkigt. Vet inte hur korta ben du har men med mina 160-stubbar (alltså jag är 160 lång) kan man få upp bra fart ändå- har samma frekvens som när jag var liten och försökte hänga på päronens tempo så nu är jag snabbare än de flesta. Men gillar man det inte så gillar man det inte.

      Cykla är ännu bättre än att gå tycker jag. När jag bodde hemma cyklade jag från en villaförort till Göteborg in till centrala delarna till universitet. Blev 8 km enkel väg flera gånger i veckan, upp och ner. Göteborg är som Rom- byggt på 7 kullar. Hur bra motion som helst! Nu bor jag centralt i Göteborg uppe på ett berg, Guldheden, så det blir mest att rulla ner och pusta hem. Funderar på att börja cykla ett par gånger i veckan ner till där jag tar pendlingsbussen till Borås.

      Köp en cykel! 🙂

      • Hihihi, fick en bild av dig som vuxen men i barnoverall tultandes fram 🙂
        Jag är inte så mycket kortare (157,5) men har ändå ofta den känslan en har i drömmar ibland, att man springer allt man kan men kommer ingenstans. Huvva!
        Jo, bor en i Sveriges cykelstad (malmö) så bör en väl ha en cykel! Blocket here I come 😉

    • Haha, ett varnande exempel isf. Måste nog få inte tekniken bättre först. Bara testat tre gånger än så länge.

  2. Jag håller på och tar mod till mig att lägga ut en video på när Zanto går bredvid mig och bär hem posten från brevlådan…
    Han är ju supersöt som alltid! 🙂
    Jag däremot…ähum,host…njae…

    • Näää vad gulligt! Ser fram emot den videon.
      De flesta hundar ser så stolta ut när de bär något. Älskar ju hundar så jag spanar allt in dem. En golden här i området bär nästan alltid en tygkasse eller en tidning. Den är gammal och trött men ser så stolt ut!!

Kommentera

