Ideal

Även om jag skriver om yta i den här bloggen och till stor del påverkas av dagens konstlade ideal kan jag inte annat än bli beklämd över vad vi ser som normalt idag. Den omdiskuterade serien Skönhetsbubblan på SVT har åter satt våra kroppsideal i fokus.

Gränsen för vad vi tycker är normalt flyttas fram hela tiden. Jag dömer inte de som vill förändra sitt utseende på det ena eller andra sättet men det är tråkigt att operationer har blivit normalitet. Själv höjer jag inte på ögonbrynen om någon vill göra bröstimplantat. Så var det inte för 10 år sedan.

Hade jag varit väldigt missnöjd med något skulle jag säkert kunna överväga operation jag med men att det idag ses nästan som en självklarhet att ordna till det ena och det andra för att man vill- det tycker jag inte är bra. Att göra en operation är inget lättvindigt beslut att ta, det är förenat med stora risker. Ve har dessutom inte sett långtidseffekterna av operationer. Första stora smällen kom med bröstimplantat-skandalen. Tror bara att det är början…

Smink är sällan farligt (i alla fall inte naturkosmetiskt) och är helt reversibelt men vi får inte glömma att gränsen för vad man ”måste” göra flyttas fram även där. Människan har alltid prytt sin kropp på olika sätt, det är inget nytt. Men att sminka sig och tänka på sitt utseende kryper längre ner i åldrarna. Det har väl att göra med att fokus på utseende tar mer och mer plats i sammhället. Smink kan verka som oskyldigt men det tror jag inte att det är.

De förvridna kroppsidealen tror jag i princip helt kommer av medias bild av hur en kropp skall se ut. Vi vet ju alla att dessa bilderna är på människor som har sitt utseende som jobb och dessutom är så gott som alla bilder idag retuscherade. Därför blev jag så glad när jag hittade den här bloggen där vanliga människor får skicka in bilder på sina kroppar. Titta in där!! Där kan man också se hur dåligt mått på sundhet och hälsa BMI är. Kolla in den här tjejen som enligt BMI är överviktig.

Det finns också en blogg där kvinnor visar upp sin ”mamma-kropp” som blivit omtalad.

Jag tror och tycker inte att det är något fel på att bry sig om sitt utseende och vara fåfäng men så fort det får många att må dåligt över sitt utseende har det gått för långt. Att inte påverkas av omvärldens ideal i princip omöjligt, det ligger i vår natur, men gränserna flyttas fram oroväckande fort just nu.

Hur tänker ni? Skriv gärna i kommentarsfältet!

14 comments
  1. Bra inlägg och bra länkar!
    Jag kritiserar inte heller de som vill operera sig, men jag tycker att det är synd att så många verkar känna att de måste fixa till saker. Operationer och ingrepp tycker jag inte man ska ta lätt på. Ju större ingrepp desto större risker i form av narkos och risk för att saker går fel. Jag tycker också att idealet sakta verka skjuta sig mot saker som inte känns naturligt och som jag personligen inte tycker är snyggt. Vad jag förstår gillar ju en del en look som är mer onaturlig i form av implantat av olika slag, medan jag tycker bättre om ett naturligt utseende. Naturligtvis finns de ju de också som gör ingrepp som ser naturliga ut eftersom man inte ser det. Var och en har ju sin smak och det är ju intressant i sig och skulle vara tråkigt om folk inte hade det. Det som är tråkigt är ju om det går så långt att människor känner sig tvingade att leva upp till ett ideal som innebär ingrepp och operationer.

    • Exakt. Slitz-brud-looken med bomber och feta läppar tycker många är snyggt. Jag tycker inte det. Ser så märkligt ut när brösten står rakt ut och läpparna liksom delar sig i två för att huden inte räcker till, man ser liksom insidan av läppen. Förstår du vad jag menar?

      Det märkliga är att det utseendet klassas som sexigt, inte direkt vackert. Tror att det kommer se himla konstigt ut med tiden. Tänk att operera sig efter en trend. Hua!

      • Tove said:

        Jag måste bara kommentera det här! Jag har väl alltid lite sådär halvt velat ha större bröst, men så provade jag en sådan där ”bomb shell-bh” som ska förstora två storlekar, bara för att drömma lite, liksom. Alltså, jag som annars är ganska kurvig, såg ut som en pinne med två gigantiska bröst. Inte vackert. Men, så mycket har jag nog aldrig skrattat i hela mitt liv… ; )

        • Haha, det lät kul. Tror att jag har provat en likadan, såg ju sjuk ut- de stod bara rätt ut haha.

  2. Bra inlägg Ingrid! Jag tycker med det är synd att folks ska operera sig hit och dit nuförtiden, jag tycket det är helt okey att operera sin bröst om t ex man är helt platt eller har genomgått en bröstcancer operation, men inte om man har en helt vanligt B kupa? Precis som Malin skriver ovan ska man inte ta lätt på operationer, det är en stor process för kroppen och säkert väldigt stressande med när den ska försöka läka och acceptera det vi gör med den. Sedan undrar jag ju om hur de där silikonkuddarna, botoxsprutorna och fillers har påverkat kropparna långsiktigt om 10-20 år?

    Och det här med att det kryper ner i åldrarna är skrämmande. När jag gick i sjätte klass sminkade jag mig inte ens och gick runt i mjukisbyxor, men nu verkar det som att mellanstadiet och uppåt börjat präglas av smink, utseende och senaste mobilen. Barn får inte vara barn längre.

    Givetvis ska man bry sig om sitt utseende till en viss gräns, ta hand om sin kropp – det är ju den enda vi har. Jag föredrar naturliga looken, och så gör de flesta männen jag känner med om jag ska ta det här med vad killar tycker. Jag gillar att trenden börjar dra lite mer åt tränade och sunda kroppar istället, att äta rätt och rent, ett mycket bättre ideal för både unga och gamla! 🙂

    • Tack!

      Nej, vi vet verkligen inte långtidseffekterna. Skulle aldrig våga göra något av den anledningen. I Skönhetsbubblan var det en kvinna vars magmuskel inte växt ihop efter ett kejsarsnitt. Det förstår jag mer att man vill korrigera, det hade säkert jag också övervägt. Min läkar-sambo skulle aldrig vilja att jag la mig under kniven i onödan. I vården ser man ju alla operationer som gått fel, folk som får kroniska smärtor hela livet pga både kosmetiska operationer och medicinskt betingade operationer. Samma sak med magsäcksoperationer- det tror jag blir nästa stora skandal. Det ger så mycket komplikationer och man tar bort en frisk del av kroppen. Idag görs det nog för lättvindigt även om det såklart ibland kan vara motiverat.

      Håller med dig att det verkligen förändrats bland barn. Som vanligt förfasas äldre generationer över hur barn har det men om det ger dåligt självförtroende eller ökar pressen tror jag aldrig att det kan vara bra.

      De flesta killar jag träffat gillar också den naturliga looken. Tror iof att många inte vågar erkänna att det tycker sillis-brudar är lite heta (i synnerhet yngre män) men som livskamrat tror jag inte att det är särskilt attraktivt.

      Vi får hoppas på en mer naturlig utveckling. Själv tror jag att jag ligger i framkant med naturkosmetik, naturlig träning och naturligt sätt att äta hehe. *självgott leende* Tror också att flour och hormonpreparat är det nya DDT.

      • Jag tror nog att de flesta killar kan tycka Slitz-tjejerna är heta, speciellt de yngre, men det är definitivt inte giftas-material när det väl gäller. Då är det ”äkta vara” som gäller. 🙂

        Bra där med träningen, naturkosmetik och bra mat! 🙂

        Hormonpreparat ska vi inte snacka om, fy! Tänker på alla P-piller vars hormoner kissas ut i vårt grundvatten… Jag använder helt vanligt kopparspiral som preventin-medel – just för att jag inte vill att min kropp ska ha ytterligare kemiska hormoner som hoppar runt i kroppen. Lite mer ont varje månad, men det tar jag gärna.

        • Bestämde mig för ett tag sedan att sluta med p-piller, både för miljöns skull och min kropps. Använder pessar istället. Tyvärr talas det väldigt lite om pessar idag. Man är väldigt inkörd på p-piller. Varför inte använda något mycket skonsammare? Visst finns det positiva effekter med p-piller men tror faktiskt att nackdelar överväger i det stora hela. Hade väldigt ont när jag var tonåring men nu är det mycket bättre. Det är ju vanligt att det avtar med tiden men många tror jag forsätter som de alltid gjort med p-piller, bl a för värkens skulle men så vet man inte att det oftas avtar med åldern.

          • Bra tänkt! Tror med att vissa kan hjälpas utav p-pillerna/hormonerna i ung ålder. Jag fick med alternativet att använda pessar efter att barnmorskan kollat konstigt på mig efter mitt utlägg om naturlighet och kemiska hormoner haha 🙂 Dock valde jag spiral – och det går att sätta in även om an inte fått barn tidigare – vilket få pratar om. Skönt för mig som inte skaffat barn än, för jag tänkte att pessar kanske kunde vara lite kruxigt att hålla på med. Hur upplever du det nu efter en tid?

            • Inte mycket svårare än att sätta in en tampong faktiskt (som jag inte heller använder längre). Det enda är väl att man kan oroa sig att den sitter fel. Borde väl gå till barnmorska och få hjälp med det men å andra sidan är det inte så himla jättenoga som man tror först. Huvudsaken är att den täcker livmodertappen tydligen. Läs mer här http://www.femcap.se/vanliga-fragor-svar

  3. Sofie said:

    Oftast handlar ju inte komplex om att man enbart är missnöjd med en viss kroppsdel, utan det är ju i regel kopplat till en rad olika psykologiska aspekter som man kanske inte ens är medveten om själv ännu. Det är nog väldigt vanligt att de som gör en omfattande sköhetsoperation och blir nöjda med resultatet ganska snabbt hittar en ny kroppsdel att vara missnöjda med.
    Det finns många plastikkirurger som är duktiga och är kräsna med vlka de väljer att operera och inte, men sen finns det en till grupp kirurger som utan att tveka opererar en 18-årig tjej med grova komplex. Det är såklart inte kirurgernas fel, utan det är väl i grund och botten olika mediakanalers fel som målar upp onaturliga bilder av vad skönhet ska vara. Men jag tycker ändå att skönhetsingrepp har blivit på tok för lättillgängligt och det är sällan någon pratar högt om riskerna.

    • Håller helt med dig. Det finns så många olika anledningar till att göra ingrepp. Var gränsen går för vad som är ok är inte en lätt sak att avgöra för den som skall utföra den. Tror inte att makten ligger hos kirurgerna eller den enskilde enbart. Det är precis som du antyder ett samhällsproblem som kommer från den meidiala sfären. Där man ju inte direkt ställa någon till svars så det är ett moment 22.

      Riskerna måste fram mer!! Hörde i uppdrag granskning en hudterapeut som utförde fillersinjektioner som ansåg att det är att likställa med hudvård. Hon var såklart inte sjukvårdsutbildad vilket förklarar denna okunskap. Massor av saker kan ju gå fel och detta tror många är i princip ofarligt. Tyvärr är marknaden för oreglerad.

      • Sofie said:

        Ja, jag hörde också om det. Vilken soppa!

        Och risker behöver ju inte bara vara enbart fysiska, utan psykiska risker finns ju också. Ett misslyckat ingrepp kan ju ge upphov till extrema fixeringar, sjukliga komplex m.m

  4. Kristin said:

    Jag kan inte förstå hur man kan vara i 20-års åldern och ha gjort 48 ingrepp, alla är väl visserligen inte stora operationer men ändock, hur ska det sluta? Det är ju just det, det går ju inte att sluta för är de inte nöjda i den åldern så lär de sannolikt inte bli det sen när de åldras. Dessutom tycker jag att de ser äldre ut när de håller på så här, som tex Kissie, inte ser hon ut som en fräsch 20-åring inte. Jag menar inte att hänga ut en enskild person här men ja, bilderna talar väl för sig själva. Själv är jag 171,5 cm lång (väldigt viktigt med den där halva :-)), väger 62 kg och kan tycka att jag är tjock fast jag faktiskt vet att så inte är fallet. Efter min graviditet så har jag en liten liten bulle långt ner på magen (har muskler ovanför den) som jag skulle vilja ha bort men steget är långt från att önska bort den till att faktiskt göra något åt det på kirurgisk väg, jag kanske skulle börja med att köpa mig ett par löparskor istället :-). Jag kan förstå att det kan vara svårt för tonåringar att se all denna reklam med pinnsmala tjejer och jag hoppas att jag kan hjälpa min egen dotter med att tycka om sig själv som hon är.

Kommentera

