Hemkok i bloggosfären

Som ni vet älskar jag hemgjorda enkla saker som alla kan göra. Försöker inspirera andra till att göra saker hemma, det mest är superlätt och resultatet är över förväntan. Därför är det kul att se när andra som inte är specialintresserade av naturkosmetik tipsar om sådant också.

File:L-Ascorbic acid.svg

Quetzala Blanco, känd för sin fantastiska hy och aspirinmask la nyligen upp ett inlägg med hemgjort c-vitaminserum. Kokat vatten och askorbinsyra från kryddhyllan. Ni vet ju att jag gillar jag just askorbinsyra och ricinolja som ansiktsskrubb och mask. Hade hon läst min blogg hade hon sparat många hundralappar för längesedan ;). Skulle hellre blanda med rosenvatten dock, behöver inte kokas.

Den omtalade aspirinmasken har jag inte testat. Förvisso är den inte helt naturlig utan innehåller syntetiserad acetylsalicylsyra, naturligt förekommande i videvxäters bark.

File:Acetylsalicylsäure2.svg

Det nära besläktade salicylsyra används i krämer för behandling av fjällande hudsjukdomar såsom psoriasis för att lösa upp död hud. Finns i flera krämer, förmodligen för samma effekt. Salicylsyra används också i kemisk peelingSalicylsyra är skarpara än acetylsalicylsyra är enligt Wikipedia.

Aspirin är bara ett varumärke så det borde gå bra med något annat som består av acetylsalicylsyra, se bara upp för andra ämnen i om du är käsnlig. Enligt bipacksedeln till Aspririn innehåller det också mikrokristallin cellulosa och majsstärkelse som är helt harmlösa. Magnecyl och Treo innehåller acetylsalicylsyra. Treo innehåller även koffein vilket numera är väldigt populärt i hudvård.

Nu har ni att läsa! Länkning-overload!

Har ni provat hemgjort c-vitaminserum eller aspirinmask?

1 comment
  1. Jag vet inte riktigt… skulle nog inte kalla askorbinsyra upplöst i vatten för ”serum”, men kan tänka mig det som en skön *letar efter ett bra ord* face spritz (?) speciellt med rosvatten istället. Som serum hade jag satsat på detta istället: http://youtu.be/EumjvU_y9hQ

    Har inte testat aspirinmasken efter principen att allt du har på huden går in i systemet. Sparar värktabletterna tills jag verkligen behöver dom istället. Tycker askorbinsyra eller bikarbonat med honung funkar finfint. Treo skulle väl annars bli mitt val, med dubbeleffekten av koffeinet.

Kommentera

