Solen

Solens strålar blir alltmer synliga och då är det dags att tänka på solskydd.

Personligen använder jag sällan solkräm. Föredrar att hålla mig från direkt sol och skydda mig med kläder och hatt. Är också noga med att sola lätt i början av säsongen för att bygga upp ett naturligt solskydd. Hörde det på radio för säkert 15 år sedan och har gjort så sedan dess. Bränner mig inte alls lika lätt som min sambo trots att jag är lite rödlätt och fräknig. Tror att det beror på just att jag bygger upp skyddet tidigt. Det hjälper också att jag jobbar i princip hela somrarna och dessutom är för rastlös för att steka. Brun kan man heller aldrig kalla mig men det verkar störa andra mer än det stör mig….

Helt ärligt tycker jag det här med att använd solskydd varje dag verkar helt bortkastat.  Tror mest att det är kosmetikafabrikanterna som tutat i oss det. Vet att jag sticker ut hakan genom att säga det och många håller inte med men utifrån min naturliga filosofi kan jag inte tro att nordbor som arbetat inomhus behöver vara rädda för solstrålar en vanlig dag. Tror till och med att det inte är nyttigt. Vi behöver sol i lagom mängd! Om man är ute mycket är det såklart en helt annan sak!

Man ska vara försiktig med solen och aldrig steka sig men den är också livsviktigt för oss. Tror att många har helt fel inställning till hur man vistas i solen. Man vill bli brun till varje pris och för att kunna sola så länge som möjligt smörjer man in sig med massor av solkräm. Inte särskilt smart om man frågar mig. Känns som att det är mycket viktigare att inte bränna sig under säsongen än att ha solskydd en vanlig dag…

Här finns en sida om vad man kan tänka på vid solning. Mycket är självklart men tror inte att man tar det på allvar.

Mer om solkräm i nästa inlägg…

Hur tänker ni i detta?

13 comments
  1. Michaela said:

    Jag tror som du: att man självfallet inte skall forcera fram överdrivet solande, men att ”normal” sol är livsviktigt. Så många tillstånd verkar förbättras av normal sol”konsumtion” (det verkar ju till och med skydda mot benskörhet och vissa cancersorter).
    Förstår inte att folk prioriterar sina utseenden över sin hälsa. So what om du får några små pigmentfläckar här och var eller någon liten rynka vid ögonen. Alltså, jösses. Jag kan knappt tro att det är vuxna, välutbildade som håller på som små ytliga tonåringar.

    Läste precis någon amerikansk modetidning där de gav tipset om att ha hög solskyddsfaktor JÄMT, även om man bara satt inne och jobbade hela dagen (!). Som att vara täckt av kemikalier dygnet runt skulle vara bättre än någon eventuell liten rynka..

    Och dessutom: det är ett jävla tjafs (förlåt!) om att solen orsakar rynkor, och det gör den väl säkert, speciellt vid överdrivet solande, men varför nämner ingen ansiktsmimik. De jag känner som rynkar pannan i tid och otid har djupa fåror i pannan trots att de är 25 – 30 bast. Kanske bättre att sluta ha rynkad panna som standarduttryck och vara ute i solen lite i stället.

    (För övrigt tycker jag pigmentfläckar är vackert. För visst är det väl sådana som gamla människor brukar ha på händerna? Som stora, mjuka, ljusbruna fläckar som stora fräknar? Åh, för att komma off topic, men jag har hållit så många vackra damhänder, med så mjuk hud, fulla med pigmentfläckar och tydliga blodådror och sina finaste ringar, i mina händer (jobbade extra i hemtjänsten), och jag har alltid tyckt att deras händer varit vackrare än mina vita, släta.)

    • Har också hört det där med solskydd varje dag. Funderar på om det kommer från Kalifornien eller något. Där kan jag förstå om de som ser ut som oss behöver det varje dag, eller i Australien.

      Förstår inte heller denna överdrivna oro för rynkor pga solens strålar varje dag. I nästa andetag ger man tips om den perfekta brännan. Logiken i det?

      Åhh jag förstår precis vad du menar med äldres händer. Min morfars händer var helt blå inuti när han var 98, så vackert! Tycker också att pigmentfläckar på äldre är vacker, liksom skrattrynkor kring ögonen!

  2. Jag har inte kunnat hitta ett solskydd som jag tål förrän senaste året på grund av att jag fått så mycket aksem och utslag av de konventionella och även en del av de naturliga. Jag har istället ofta haft smink med spf när jag varit ute länge i solen. Nu blandar jag lite. Är jag bara lite ute så har jag inte solskydd. Men särskilt efter att vi skaffat hund och flyttat ut på landet så är jag mycket ute och går i öppna landskap och jag tycker det är svårt att kunna skydda sig enbart med bara kläder. Så de gånger som jag vet att jag kommer tillbringa några timmar under en dag i solen så brukar jag har solskydd.

    • Tur att det finns naturkosmetik för sådan som oss!

      Jag skall man motionera en ridgeback förstår jag att solskydd behövs på oss nordbor.

  3. Louise said:

    Det är svårt det här med solkräm. Jag är väldigt ljus och bränner mig lätt i ansiktet men inte på kroppen. Mina ben kan exponeras för Thailands sol i 4 veckor och på sin höjd får de lite lite lite färg. Min överkropp blir först lite röd sedan brun (ok, kanske inte gyllenbrun men dock) medan ansiktet blir rött. Det är precis som om jag har olika hud över hela kroppen. I ansiktet måste jag ha högt solskydd men då är mitt problem att jag är överkänslig mot solkrämer oavsett märke och innehåll. Så, ska man välja utslag och allergiska reaktioner från krämen eller brännskador från solen? Som sagt, det är svårt det här. Moment 22 med andra ord.
    Min sambo blir gyllenbrun efter en timme i solen och skulle hellre dö än att använda solskyddsfaktor med en siffra högre än 4. Orättvist!
    Är inte så orolig för rynkor som jag är för hudcancer och pigmentförändringar. Det känns väldigt läskigt tycker jag. Ålderspigment är en sak men pigmentfläckar från solen känns sådär.
    Sol är nyttigt för oss, absolut men jag tror som du Ingrid att man ska se till att inte bränna sig. En vanlig dag på kontoret eller på stan klarar man nog sig utan solskydd men ska man ligga på en strand eller ut på sjön så är det nog bra med någon form av skydd om man som jag är ett lakan 🙂

  4. Agnes - Ekolicious said:

    Jag bränner mig lätt, så jag brukar smörja in dekolletaget och armarna om jag ska vara ute mycket i solen i kortärmat. Har ju häst också och vill helst inte plåga mig själv med långärmat såhär års (och då är jag ändå rätt frusen av mig). Ansiktet tycker jag också är viktigt att skydda, så jag har alltid solskyddsfaktor i ansiktet om jag ska vara ute en längre stund. Jag smörjer alltid in mig om jag ska sola eftersom att jag blir röd annars! Kort och gott så använder jag alltid solskydd om jag ska vara ute en längre stund i solen eftersom att jag helt enkelt bränner mig annars 🙂

  5. rana said:

    Min pappa är solkrämsvägrare, hans argument är att sol är nyttigt och att han som barn jobbade-lekte ute i solen och att minsann inte skadat honom.

    Argument som inte håller för tex så r inte ozonlagret vad det var förr…den är översållad av hål och väldigt skadad tack vare oss människor. UVA och UVB strålarna är mycket starkare än vad den var förr…

    Jag tycker att an ska använda solskydd men även bygga upp kroppen inifrån med kost och antioxidanter…

  6. rana said:

    Damn! många stavfel! sorry :/

  7. Min pappa är sydamerikan och relativt mörkhyad medan min mamma är väldigt ljus och blir lätt röd med fräknar men sällan brun. Själv är jag väldigt ljus (folk har en otrevlig ovana att tala om hur blek jag är), blir aldrig röd men heller sällan brun. Så med tanke på det kan jag klara mig på en lägre spf, MEN mamma har haft hudcancer och det gör att jag gärna vill ha spf 50. I år tänkte jag försöka klara mig på spf 15 och (som vanligt) hålla mig i skuggan. Men igår -första riktiga sommardagen- skulle jag några snabba ärenden i city och fick panik för det fanns ingen jävla skugga nånstans! Och jag svettas ofantligt i ansiktet så solskyddet försvinner ju meddetsamma! Samma sak idag, ingen skugga nånstans. Så nu vet jag inte hur jag ska göra faktiskt…. byta till en högre spf eller se om jag kan leva med paniken…….

    • Tråkigt med din mamma. Hoppas att hon mår bra idag.

      Hua, vad jobbigt. Min spontana tanke är solhatt och svala heltäckande kläder. Siden är perfekt. Går runt med den här koftan själv varma dagar. http://sidenselma.se/p-277-sidenkofta.aspx Ger ju inte extremt mycket spf men bra för det. Svala bomulls- och linnetunikor med lång ärm fungerar också. Brukar tänka typ såhär: http://en.wikipedia.org/wiki/Thawb

      Vill man vara riktigt extrem kan man ju gå runt med ett parasol á la Jane Austen! Kanske känns töntigt men bättre än att få panik i alla fall.

      Folk gillar att påpeka att jag är blek med. Extremt irriterande. Vi alabastervita får hålla ihop!

Kommentera

