Tips i min smak med citronsyra!

Crazy cavy lady tipsade nyligen om en avkalkningsspray i min smak med citronsyra! Se här!  Sambon kommer att älska om jag använder denna blandning istället för ättika. Förvisso gillar jag att ättika tar bort dålig lukt på samma gång men för husfridens skull får jag väl variera mig.

Brukar också använda citronsyra på en svamp och skrubba kakel och annat. Effektivt!

File:Zitronensäure - Citric acid.svg

Kul information som jag läste på Shenet är att den första att framställa citronsyrakristaller var  Scheele, mest känd som syrets upptäckare- dock omtivstat om han verkligen var först. Denna svensk-tyske apotekare dyker upp lite här och var när man läser om kemiska substanser. Lite av kemins Linné.

2 comments

Kommentera

