Varför känner jag inte av pollenet?

Får ibland frågor om LCHF, mest i verkliga livet men också här på bloggen. Då brukar jag skicka ett mejl till dem som vill veta mer. Mer om det senare.

En av anledningarna till att jag vill ta upp detta igen här är min pollenallergi eller snarare icke-existerande på pollenallergi. Jag är ju ett allergibarn som både är allergisk mot födoämnen, pälsdjur och pollen. Normalt brukar jag vid den här tiden på året känna av pollenet mycket- trots profylax med antihistaminer långt innan pollensäsongen är igång. I år bestämde jag mig för att inte ta några antihistaminer i förtid.

Döm om min förvåning. Jag känner inte av pollenet alls i år. I skrivande stund är till och med gräshalterna höga och jag känner inget….

Den enda förändringen jag gjort är just maten. Har ätit LCHF ca tre månader och hade egentligen inga andra förhoppningar än att nå min vanliga vikt. Har inga bevis för att det är detta som ”botat” min allergi men det ligger ju uppenbarligen nära till hands. Finns flera som upplever att allergier och andra sjukdomar blivit bättre av denna kost. Bara att googla.

Vi får se nästa framöver. Har också planer på att gosa ner mig i en samojed och se om också det går bättre.

Vad tror ni att detta kan bero på?

I nästa inlägg kommer en variant av mejlet jag brukar skicka ut…

3 comments
  1. Vad roligt och intressant att du inte behöver ta medicin! 🙂
    Jag hade en skum sak för några år sedan då jag för första och enda gången reagerade på pollen här hemma i trädgården. Tog medicin i några veckor, men gillade inte medicinen så jag slutade. Men fick inga fler reaktiner?
    Jag förstår att drömmen är en samojed, men annars har jag en pussig och kramig och supergosig brun sak här hemma som gärna ställer upp som försökskanin… 😉

    • Märkligt! Man pratar ju om allergitrappa och allergitröskel. Flera saker triggar allergin men så när man når till en viss nivå ger det utslag också drar man slutsatsen att det man utsatte sig för sist ger allergin. Kanske var det så i ditt fall.

Kommentera

