Att göra det man tycker om

Jenny skrev ett tänkvärt inlägg häromdagen. Jag är verkligen inte bra på det där själv. Inte för att jag bryr mig om vad andra tycker (undermedvetet gör man såklart det) utan för att jag själv vill vara så duktig på allt hela tiden. Vill prestera så bra jag kan utifrån de förutsättningar jag har. Tycker alltid att jag kunde gjort bättre, kan bättre, hinner mer… Till vilket pris? Vem kommer att må bra av det? Inte jag själv i alla fall…

Gagnar det överhuvudtaget någon att alltid vara missnöjd med det man presterar? Kanske vissa cyniska arbetsgivare men en sådan arbetsplats tror jag inte går bra i längden. Undra om det finns studier på effekterna av att alltid pressa fram mer än vad som egentligen är rimligt. Borde leda till mer ohälsa än resultat känner jag spontant. Tror inte att tillväxt och människors hälsa är varandras motsatser, snarare tvärtom. Man måste bara hitta formen för hur det skall genomföras.

Vårt samhälle är onekligen uppbyggt på prestation och jag och många andra är ett ”offer”  för det. När blev det så? Vem kan ändra på det här och nu? Bara man själv!

20120529-142324.jpg

Bild lånad från Jenny. Hennes fina pålle! Min motsvarighet skulle se ut såhär.

2 comments
  1. Louise said:

    Bra inlägg från både dig och Jenny. Det är ett viktigt ämne som kan tas upp om och om igen.

Kommentera

