Röd som smultron hennes mun

Ni har väl märkt att jag gillar röda läppar. Använder inte rött läppstift till vardags av praktiska skäl, är väldigt praktiskt lagd för det mesta. Däremot använder jag gärna färgat läppbalsam men inte lyckats hitta det rätta förrän nu. Gillar inte när det är skimmer eller smuliga pigment i utan vill bara en färg som är naturligt röd. Inte bronsig, rosa eller för hallontonad. Detta blir perfekt smultronrött i min smak.

Hurraw! Black Cherry är perfekt i övrigt också. Smörigt, mjukt och dessutom fairtrade och ”raw”. Köpt på iHerb. Finns också i svenska webbshoppar.

14 comments
  1. Ja, eller ich bin so wild nach deinem Erdbeermund som Klaus Kinski skulle ha sagt…
    Om du vill och det inte är för mycket besvär (fast det hade jag nog själv tyckt om jag vore i din situation, hihi) hade jag gärna sett hur det ser ut på! Man får en så mycket bättre uppfattning då.
    Själv var jag och provade ett av Unes läppstift – bara ett fåtal, ganska diskreta nyanser att välja på, men jag gillade dem jättemycket. Tycker inte om tydlig färg och de har intensifierade bara läppfärgen. Eller, alltså, de gav ju täckande färg, men det var så diskret färg att det i princip kunde varit ens egen färg, bara stark.

    • Ja i de bästa av världar skulle man ju gjort det. Tycker att det är så jobbigt att hålla på med massa bilder. Är perfektionist när det gäller det också är min dator dålig med bilder så allt tar sådan tid. En dag så…

      • När han läste Francois Villons dikt om sin älskade Yssabeau (eller något liknande…).
        Det är en fin dikt, men jag har skam till sägandes bara hört den på tyska, eftersom Kinski gör en uppläsning av den (som jag haft på min dator men försnillat).
        Här är hela dikten, den är väldigt fin (och väldigt offtopic😉. Dessutom, som sagt var, är den på tyska, och rimligtvis skrev Villon den på franska… På 1400-talet! Tänk att folk kunde vara galet förälskade redan för 600 år sedan! ;P

        Ich bin so wild nach deinem Erdbeermund,
        ich schrie mir schon die Lungen wund
        nach deinem weißen Leib, du Weib.
        Im Klee, da hat der Mai ein Bett gemacht,
        da blüht ein schöner Zeitvertreib
        mit deinem Leib die lange Nacht.
        Das will ich sein im tiefen Tal
        dein Nachtgebet und auch dein Sterngemahl.
        Im tiefen Erdbeertal, im schwarzen Haar,
        da schlief ich manches Sommerjahr
        bei dir und schlief doch nie zuviel.
        Ich habe jetzt ein rotes Tier im Blut,
        das macht mir wieder frohen Mut.
        Komm her, ich weiß ein schönes Spiel
        im dunklen Tal, im Muschelgrund…
        Ich bin so wild nach deinem Erdbeermund!

        Die graue Welt macht keine Freude mehr,
        ich gab den schönsten Sommer her,
        und dir hats auch kein Glück gebracht;
        hast nur den roten Mund noch aufgespart,
        für mich so tief im Haar verwahrt…
        Ich such ihn schon die lange Nacht
        Im Wintertal, im Aschengrund…
        Ich bin so wild nach deinem Erdbeermund.

        Im Wintertal, im schwarzen Beerenkraut,
        da hat der Schnee sein Nest gebaut
        und fragt nicht, wo die Liebe sei,
        Und habe doch das rote Tier so tief
        erfahren, als ich bei dir schlief.
        Wär nur der Winter erst vorbei
        und wieder grün der Wiesengrund!
        …ich bin so wild nach deinem Erdbeermund!

        • Jag är en anakronist som fantiserar om att antingen leva 100 år tidigare, sent 1700-tal, renässansen eller under antiken. Vilka fantastiska texter som överlevt.

  2. Louise said:

    Åh, det här vill jag verkligen ha! Jäklar vilken prisskillnad iherb vs svenska shopparna. Dessutom tillkommer ju den svenska frakten som är skyhög. Det är bara Green Diva som fattat det här med frakt😉
    Är det någon som vet om det finns någon butik i Stockholm som säljer detta? Skulle vilja ha det lite snabbare än vad Iherb kan leverera men vill inte köpa från de svenska webbshopparna pga frakten. Möjligtvis ett moment 22 det här…

    • Jag vet, helt sjuk. Förr köpte jag en del amerikanska märkesjeans (Citizen of Humanity och Seven) och där köpte man ju till en tredjedel av priset från USA.

  3. Louise said:

    Åh, jag beställde ofta seven, true religion och juicy couture från USA. Revolveclothing var min favoritwebbshop för de skickade med vanlig post så man slapp tull. Fri frakt var det också🙂 Nu bunkrar jag upp med jeans och annat när jag reser till USA. Förstår att amerikanska varor blir dyrare med tanke på import osv men det tredubbla känns lite väl. På måndag ska jag springa Stockholm runt efter hurraw. Hittar jag inte så blir det iherb iallafall🙂

  4. Rana said:

    Hurraws läppbalsam har jag faktiskt sett att en butik säljer här i sth. En hälsokost butik vid Humlegårdsgatan.

    Annars har jag nyligen köpt ett läppbalsam från iherb. Badger i färgen ”garnet”. Ville ha en färg som är åt mörkt körsbärs hållet då jag har olivfärgad hy och behöver lite mörkare färger. Men det tog mig ett tag att vänja mig vid ”kakaosmörs” doften :p…

    • Hoppas att Louise hittade den affären🙂

      Har faktiskt också det från Badger. Det jag inte gillar är att det är glitter i och något för blått. Fint annars. Använder den ofärgade änden som highlighter ibland också. Då luktar man kakao halva dagen hehe.

  5. Rana said:

    Gillar badger skarpt🙂

    Har idag fått ett paket från iherb…1 hel månad tog det innan den hittade hem till mig…1 månad!!! det är ju oacceptabelt!

    Hur som hade jag beställt en färgad balsam från alba botanica-Terra Tints blaze. Tycker liite bättre om denna än badgers faktiskt…fast den innehåller pepparmynts olja..känns ovant… men jag vänjer mig🙂

    • Ibland tar det tid tyvärr. Brukar inte tänka på det också dyker det upp där bara.

Kommentera

