Mer eterisk olja på sommaren

Såg hos Aromacreative:

Sommarolja för hästar

häst brun
Blanda på 1 liter vegetabilisk olja (som t ex mandelolja):
80 dr Citronella
40 dr Kryddnejlika
40 dr Tea Tree
40 dr Kamfer
40 dr Pepparmynta
50 dr Lavendel
Användning: Smörj in vid örön, under pannluggen, vid ljumskarna, insidan av låren, bringan, frambenen och hovarna.
Något för mina hästervänner Jenny och Agnes?
Man skall vara försiktig att använda eterisk olja på djur, i synnerhet nära nosen. Nea of Sweden har produkter anpassade för djur och också en del goda råd kring detta. Läs här.
6 comments
  1. Tack, vad bra tips! Jag har ännu inte fått tummen ur och införskaffat naturliga produkter till hästen och hans utrustning, men nu har jag ju lite alternativ då det lutar åt hemmakok för min del😉

    • Det är så enkelt när man väl sätter igång med lite salvor och oljeblandningar.

  2. intressant just det där med eteriska oljor och djur. Har läst lite om just att djur kan ta upp eteriska oljor på olika sätt än människor så det är alltid intressant att läsa lite mer…

    • Djur kan ju inte säga vad de tycker så det blir ju helt annorlunda. Verkar knivigt med vissa oljor.

      • Lite därför har jag inte vågat mig på att testa på Zanto. Katter verkar ju inte vara så bra för så Bilbo slipper. Det är ju mest fästingproblemet man helst skulle vilja komma åt… Zanto har det ju inte som hästar att han står i en hage utan blir han besvärad av flugor i trädgården så krafsar han ju bara på dörren och så får han gå in…

        • Som jag förstod det kan man låta djuret lukta lite på den innan man tar på kroppen. Reagerar de inte negativt direkt så är det rätt säkert att de klarar av oljan. Herregud vad mycket dofter de måste känna!

Kommentera

