Mot klåda

Inte nog med att alla smårkryp som surrar omkring på sommaren- de ger klåda också.  Myggbett tycker i alla fall jag är riktigt irriterande. Shenet har som vanligt flera huskurer mot flera plågoandar.

Myggor
• Lindra klåda: Sura ämnen som filmjök, yoghurt, citronsaft, salicylsyra, vassla och vinäger inaktiverar ämnen som orsakar klådan. Anisolja, groblad, trollhasseldekokt. Såpa (vid många bett: ta ett bad med en halv liter grönsåpa). Kyl med isbit. Duscha med salt löst i vatten. Blandning av potatismjöl och vinäger får torka in. ”Mjölk” ur maskrosstjälk. Öronvax.
• Lindra smärta: Gnid med gul lök eller tomatskiva.
• Lindra klåda och svullnad: Droppa stearin på bettet; när stearinet stelnat är klådan och svullnaden borta.
• Förhindra svullnad: Gnid med en ituskuren gul lök eller tomatskiva.

Själv använder jag hemgjord aloeveragel till det mesta. Jag blandar aloeverajucie med cellulosa som jag först rört ut i lite glycerin. Lätt som en plätt. Konserverar inte mer än det som reda finns i aloeverajuicen.

4 comments
  1. Lena said:

    Det där med ituskuren gul lök mot bett funkar kan jag intyga. Det hände när jag var 15 och skulle måla en hylla på balkongen. Lätt vind, håret kittlade på halsen , trodde jag -det visade sig vara en geting! Panikslagen sprang jag ner till grannfrun som snabbt delade en lök och bad mig hålla snittytan mot sticket. Det blev ingen svullnad! 🙂

    • Oj! Fungerade det så bra alltså. Låter ju som en dunderkur. Skall verkligen komma ihåg. Effekten av huskurer är ju minst sagt varierande….

  2. Lena said:

    Svullnad menade jag ju, inte bett! Fast det kanske funkar det med 😉

Kommentera

