Köpa dyrt och fynda billigt

Skriver ju pch att jag tycker saker är lite för dyra trots att priset kanske inte verkar särskilt högt. Dessutom köper jag trots allt en del saker och lägger uppenbarligen ganska mycket pengar på det också. Verkar kanske motsägelsefullt? 

För mig som ständig fyndletare bär det mig emot att köpa dyra saker när det finns billigare lika bra. Måste liksom uttömma alla billigare alternativ först. I synnerhet när det gäller produkter som går åt fort och där resultatet inte är så ”exakt”. En bra mascara lägger jag gärna pengar på om en dyr är bättre men en dyr duschkräm är värre. Förstår ni skillnaden? Billig bra mascara tackar jag inte heller nej till såklart men ändå.

Vet med mig att jag liksom ”sparar” på dyra eller exklusiva produkter . Har alltid varit sådan. Någonstans hemma hos mamma och pappa ligger säkert många coola 90-tals gnuggisar (väldigt exklusivt för en 10-åring) som jag inte använt för att jag skulle spara dem till ett speciellt tillfälle. Om 10 år hittar jag väl de finaste krämerna för att jag gjort likadant som med gnuggigsarna…

Någon som känner igen sig?

28 comments
  1. Jo, men jag förstår exakt! Har också fått svart att lägga över hundra spänn (eller ens i närheten av hundra…) på en duschkräm. Nu för tiden kör jag bara med fast tvål i duschen, och oftast till händerna också. Har dock beställt en ny omgång (den gamla felpackades ju…) Dr Bronner’s flytande tvålar…
    Dagkräm, schampo och mascara skulle jag nog kunna lägga hur mycket som helst på, bara de verkligen var bra. Men något man tvättar av sig med detsamma och som inte ger någon skillnad i ens utseende sen? Nej.
    (Har även en hårborste för typ femhundra spänn – Mason Pearson’s. Men den är verkligen ace, kan dock inte säga om andra vildsvinsborstar är lika bra och det för en billigare peng, det är ju helt möjligt faktiskt…) Men inte en chans att jag kommer borsta mitt hår med en femtiokronors plastborste från HM någon mer gång…

    • Precis, det man tvättar av känns inte lika värt att lägga samma pengar på.

      Har också en Manson-borste. Den vågar jag knappt använda utan använder billigare svinhårborstar från Denmnan och Kent iställer, så var man där igen. Tvättar håret så sällan att jag inte vill skita ner den dyraste borsten….sjukt.

      • Hur tycker du att deras billigare borstar är?

      • Louise said:

        Börja omedelbart använda din Mason!!! Den är väldigt lätt att rengöra…

        • Louise, hur gör du för att rengöra din? Kan man tvätta den med tvål och vatten utan att förstöra den? Och hur lyckas du få bort hår”tussar”?

          • Louise said:

            Michaela, jag fick med en ”rengöringsborste” till min ena borste och den använder jag för att borsta rent själva borsten från hår och annat läskigt 😉 Ca 1-2 ggr/månad doppar jag rengöringsborsten i en blandning av vatten och milt schampo/tvål och borstar rent på samma sätt. Avslutar med att bara doppa i vatten och borsta på samma sätt. Hm, förstår du ungefär hur jag menar? Lätt som en plätt 😉
            När min mamma köpte sin fick hon med en stålmackapär som ser ut som en miniatyrafrokam i stål. Den är perfekt till den lilla varianten av Mason pearson. Tror att den finns att köpa där de säljer borstarna.

            • Michaela said:

              Tack Louise! Skall försöka få fatt i en afrokam, med andra ord!

  2. Lena said:

    Jaa jag blir glad när jag hittar billiga produkter som dessutom är bra! Det blir lite av en sport 🙂
    När det gäller just naturkosmetik har jag läst på en del ställen att mer exklusiva ingredienser=bättre,
    kvalitet= dyrt osv . Ja, det kan ju såklart stämma i vissa fall, samtidigt som att ett högt pris inte
    är en garanti för att en produkt är bättre? Har ju både blivit besviken på dyra grejer
    och glatt överaskad av billiga. (som t ex Alverde nu senast).
    Ibland hittar jag ju ändå en godbit (dyrgrip) som jag bara måste ha! T ex JMO Body milk!
    Och då brukar jag resonera: jag gör ju min egen deo, ansikstmask och ofta även bodyscrub, så då kan jag ju kosta på
    mig en dyrare body milk som jag verligen tycker om 🙂
    Duschcreme däremot, får gärna vara billig. (och lukta gott :-))

    • Ja det är säkert så men jag tror inte alltid att pris och kvalitet hänge ihop. Det mesta är tillräckligt bra som är billigt tycker jag.

      Alverde är underbart! Lyllos alla tyskar!!!!!!!

      Är något tillräckligt bra kan man nästan göra vad som helst. Vågar inte testa JMO bodymilk nu jue 😉

  3. Gabriella said:

    Eftersom jag lever på existensminimum så köper jag enbart billigt! Men jag har också en inneboende illvilja mot att köpa dyra förbrukningsvaror. Visst kan jag lägga mer pengar på naturkosmetik (jämfört med konventionella produkter) men resonerar som du -att testa allt det billiga först! Sen lägger jag inte så mycket pengar på styling utan mer bara de nödvvändigaste sakerna -shampoo, balsam, kräm. När det kommer till kläder däremot, köper jag aldrig till fullpris om det kostar över 150:- (utom kanske ytterkläder och skor). Jag lever på second-hand och rea och måste säga att det ger mig en extra kick att veta att plagget jag bär bara kostade mig en fraktion av vad det gjorde som nytt.

    • Det förstår jag. Även om det inte är självvalt för dig så blir det väl en sport till slut?

      Hoppas hoppas att vi ses mer i höst 🙂

      • Gabriella said:

        Precis! Har svårt att tänka mig att gå tillbaka till att köpa fullpris-kläder.
        Men jag måste erkänna, min last är bling! Jag köper inte så mycket, såpass bra disciplin har jag, men det är det jag kan längta efter att kunna lägga pengar på.
        Jag står på reservplats, väntar på besked om var på listan jag står. I will let you know, men fortsätt håll tummarna!

        • Det finns ju massa bling second hand som tur är!

          Håller alla tummar och tår!!

  4. Jag har ju letat väldigt intensivt efter ansiktsprodukter och det är så många ämnen som jag reagerar på så det har blivit lite så att jag tagit det som funkar och är bra för ansiktet. Vilket dessvärre ofta landar på en dyrare prislapp. Men jag letar efter billigare alternativ. Jag lägger hellre mer pengar på ansiktsvården medan jag tycker att duschkrämer, lotions deo och hårprodukter inte ska kosta så mycket och där har jag också hittat saker som är billigare. Varför det är så vet jag inte? Kanske har jag lättare att ha en dålig hårdag och eksem på kroppen och därför varit envisare på att testa saker till kroppen än ansiktet?

    • Är också beredd att betala mer för ansiktsproukter. Känns som att man tar större risk med sitt ansikte typ.

      Hoppas verkligen att jag blir lika nöjd som du med Organic Indulgande duschkräm!

  5. Louise said:

    Känner verkligen igen mig, speciellt när det gäller gnuggisarna! Kommer ihåg ett par mycket fina pappersnäsdukar med jordgubbsdoft som jag fick av min coola faster när jag var sisådär 10 år. Dessa var så fina och lyxiga (enligt mig) så de skulle jag minsann spara till ett speciellt tillfälle. När jag var runt 30 hittade jag dem hos mamma och pappa…
    Idag är jag lite tuffare och ser till att slösa på alla ”lyxvaror” jag köper. Kommer ihåg när jag köpte en alldeles för dyr handväska att jag lovade mig själv att den inte skulle bli som näsdukarna. Det löftet har jag hållit och använder väska flitigt. Saker är till för att användas oavsett pris, annars var det liksom ingen idé att köpa den där lyxiga oljan typ 😉 Fast en sak snålar jag med just nu, det är min favvoparfym från Pacifica som jag inte hittat till bra pris i någon europeisk nätshopp.
    För är det något jag älskar så är det att leta efter bästa möjliga pris, kan sitta i evigheter för att hitta det ultimata priset. Det har nästan blivit en sport att finna den billigaste webbshoppen, både varans pris samt fraktalternativ.

    • Exakt! Har massor av speciella, exklusiva saker sparade någonstans. Vore något för Hallwylska att ta hand om 😉

      Just väskor har jag faktiskt också lyckats använda trots att de är dyra. Lite annat med förbrukningsvaror dock.

      Vi har samma böjelse för att nosa upp bra priser! Tur att det är kul, annars vore timpengen väldigt låg, haha!

Kommentera

