Testat på människor

Följer ju sedan ganska länge Lisa Lilleseths youtube-kanal och på senaste har hon haft en kampanj mot kosmetika som är testat på djur. Tycker också att testa kosmetika på djur är totalt fel. Jag vet att mycket annat testas på djur av olika skäl men när det gäller kosmetika finns ingen anledning att djur skall utstå plågsamma saker för vår fåfänga. Det är något vi använder för att göra oss vackra och fräscha, ingen livsnödvändighet. Mediciner som testas på djur och mat från djurriket är en annan fråga som är mer komplex, det skall jag inte ge mig in på här.

Måste säga att jag har väldigt dålig koll på djurförsök i naturkosmetikvärlden. Jag utgå ifrån att det är mycket mindre vanligt än i konventionella världen. I allmänhet ingår ju att man tar hänsyn till både miljö, människa och djur.

Vissa företag är tydliga med att de är Cruelty Free/Animal Friendly, andra inte. The Leaping Bunny-symbolen är bra att hålla utkik efter men precis som med alla andra märkningar och certifieringar är det både kostsamt och tidsödande. Små företag har inte alltid möjlighet till det.

Läs mer om Leaping Bunny Program här. Måste säga att vissa delar i deras svar är väldigt förenklade.

På deras hemsida kan man söka efter produkter för att se om de är djurvänliga. Den är däremot inte heltäckande. Hittar t ex inte Dr Hauschka som enligt egen utsago inte testar på djur i något led.

Någon som vet mer? Har ni stött på naturkosmetik som testar på djur?

6 comments
  1. Är produkten ekocertifierad, som Natrue t.ex är djurförsök förbjudet i alla led. Som hos Hauschka 😉

  2. Nea said:

    Jag har faktiskt kört c-serumet några dagar, men det känns som att det skulle vara för starkt för att använda varje dag? En vän som är hudterapeut varnade mig också för att vara i solen när man har använt sånt, så jag försöker vara lite modest så här på sommarhalvåret. Ja jag kollar ju faktiskt i din kategori ibland, ska nog göra en djupdykning… Tog upp min gamla vana att göra egen mandelmjölk igår också, får se hur länge det håller i sig 🙂

    • Vet inte riktigt. Om man inte känner irritation borde det vara ok. Är man ute i solen mycket kanske man bör vara extra vaksam. Är alltid lite skeptisk mot den där typen av varningar. Har också hört att man skall vara försiktig i solen efter rakning. Hur många är det? 😉

      Många av mina hemkoks-inlägg är busenkla så du kan säkert hitta något där. C-vitaminskrubb med askorbinsyra och ricinolja är en favorit. Honung som ansiktsmask är också en favorit. Gärna askorbinsyra där med 😉 Eller yoghurt och honung.

      Hoppas att mandelmjölken blev bra 🙂

Kommentera

