Fantastisk hy med gurkmej

Den här masken har jag varit sugen på att testa länge!

Gurkmeja skall tydligen hjälpa mot det mesta. Låter ju lite bra för att vara sant men värt att testa. Indisk visdom kan ju inte ha fel.

Chickpeas är kikärter. Det har man ju inte alltid hemma så jag skulle använda havremjöl. Andra mjölsorter går också bra.

Förresten, älskar den amerikanska disclaimern i slutet. ”If yo’re pregnant, ask your doctor first.” Undra vad läkaren kommer säga om gurkmeja och varm mjölk, hmm 😉

5 comments
  1. Rana said:

    Njaa..utvärtes är det väl rätt okej men det är invärtes som den verkar bäst. Googla så hittar du massor om gurkmejans egenskaper. Jag äter 1-2 ts om dagen för att rena levern och för antioxidanternas skull. Ger även lite till min kanin 🙂

    Men man bör vara försiktigt. Första veckan åt jag lite för mycket iblandat med MSM pulver och min kropp hamnade genas i detox mode..vilket ändå är bra men…tappade aptiten helt i 3-4 dagar…trappade ner på både pulvren och då mådde jag bättre 🙂

  2. Försöker få i mig mycket gurkmeja genom att krydda maten lite extra med det men har aldrig testat på utsidan, men man blir ju onekligen sugen på att göra det efter den här videon. 🙂

    • Man brukar ju säga att gurkmeja bara ger färg och ingen smak men det verkar ju ändå ge viss effekt. Alltid sett det som mest till pynt men är det så nyttigt. Borde kanske testa att använda det mer i maten.

      • Att det inte ger så mycket smak är faktiskt en av de grejer jag gillar med det, man kan i princip krydda all mat lite extra med det utan att det tar över, har läst att gurkmeja har väldigt bra antiinflammatoriska egenskaper så det är därför jag vill få i mig mycket av det, både för min akne och annars också så att kroppen mår bra överlag. 🙂

Kommentera

