Okej kompakt foundation

Intuitive Touch BB-cream foundation

Fick först hem en för mörk färg 103, 101 passar bättre. Båda två ser mycket mörkare ut i förpackningen än på huden. Tycker till och med att den ljusnar mer när man stryker ut den. Undertonen är inte riktigt så neutral som jag hade velat. Hur som helst passar 101 mig bra när den väl kommer ut på huden.

Konsistensen är naturligtvis krämig men åt det pudriga hållet. Skön att stryka på. Hållbarheten är inte den bästa om man bara har den för sig själv men med puder på blir resultatet betydligt mer hållbart.

Tycker att det blir bäst att applicera med fingrarna. Den lilla borsten som följer med är inte mycket att hänga i granen. Kanske en fuktig svamp skulle fungera bra också men det har jag inte provat.

Har svårt att få snyggt resultat på torr hud, den liksom krackelerar i annars osynliga linjer på torrare partier trots att det är ordentligt insmort. Undra om den passar fet hud bättre?

Täckningen är medel men det går att dutta på istället för concealer på små partier. Doftar i princip ingenting.

Finns på Åhléns.

Bäst: Lätt att få tag på.

Sämst: Omöjlig att få snygg på torr hud.

INCI: OCTYLDODECANOL, SILICA, SIMMONDSIA CHINENSIS (JOJOBA) SEED OIL*,
COPERNICIA CERIFERA (CARNAUBA) WAX, CERA ALBA (BEESWAX)*,
BUTYROSPERMUM PARKII (SHEA) BUTTER*, LAUROYL LYSINE, TOCOPHEROL,
HYDROGENATED PALM KERNEL GLYCERIDES, HYDROLYZED LEPIDIUM MEYENII ROOT*,
MALTODEXTRIN*, ORYZA SATIVA (RICE) HULL POWDER, PARFUM (FRAGRANCE),
HYDROGENATED PALM GLYCERIDES, GLYCINE SOJA (SOYBEAN) OIL,

[+/- (MAY CONTAIN) : CI 77007 (ULTRAMARINES), CI 77019 (MICA), CI 77163
(BISMUTH OXYCHLORIDE), CI 77491, CI 77492, CI 77499 (IRON OXIDES),
CI 77891 (TITANIUM DIOXIDE)]
*Ingredients from Organic Farming
5 comments
  1. Louise said:

    Jag tycker den är löjligt dålig men så har jag ju också en torr och känslig hy. Håller med om att den var skön och lätt att stryka på men där slutade min positiva upplevelse. Förstår inte varför de kallar den BB då den är så långt från BB som den kan vara. Jag såg ut som att jag hade kladdat på teatersmink som krackelerat. Dessutom kliade den på mig, kanske bismuth som spökade. Väldigt synd då den är lättillgänglig samt billig vilket är sällsynt i den naturliga världen. Gillade även förpackningen, smidig och lite annorlunda. Ska däremot testa deras andra produkter och hoppas få en mer positiv upplevelse.

    • Usch vad tråkigt! Har ganska nyligen snöat in på vilket underlag man har innan. Vattenbaserad ansiktskräm före den här är t ex inget bra, då separerar produkterna. Kanske det förstör extra för dig också?

      För mig fungerar den vissa dagar i alla fall men inget jag väljer före någon annan bra foundation. Kommer nog att blanda ut med lite olja och använda som tunnare underlag.

Kommentera

