Inte en mascara för mig

UNE Smart Length Mascara

Skall inte hymla med att den här mascaran inte fungerar alls för mig. Mascara är ju väldigt individuellt vad man gillar och vad som passar just ens ögonfransar. Jag är lyckligt lottad med långa, täta fransar i flera rader. Därför måste jag ha en borste som kommer in ordentligt mellan alla fransar, annars blir det liksom bara en gardin av mascara vid fransroten hur jag än zig-zag:ar och bär mig åt. Borsten på den här passar mig inte alls.

Gillar torra men tunna mascaror så att jag kan bygga upp flera lager kring varje enskild frans. Den här är förvisso torr i konsistensen men inte tunn utan snarare klumpig och tjock. Påminner till viss del om Lancômes krämiga mascaror som aldrig passat mig.

Testade också med en annan borste i hopp om att den skulle fungera. Det blev bättre men inte bra. Samma sak med att torka av både borsten som kommer med och min egen favoritboste, det ser bättre ut men inte bra.

Hållbaraheten lämnar allt övrig att önska. Den kletar av sig och smular från början till slut. Den är smulig både på fransarna och på huden runt omkring. Kladdar vid brynbenet och på alla ställen där fransarna går emot huden.

Det enda positiva jag kan säga är att färgen är intensivt svart och att den känns mild. Doftar ingenting vilket jag förstått att många har problem med, som tur är inte jag. En annan lite rolig sak är att eftersom den sitter så dålig är den lätt att få bort. Går i princip att få bort med bara fingrarna. En gammal ovana jag numera lagt av med är att dra av mascaran på kvällen med fingertopparna- väldigt roligt att göra med denna.

Eftersom formulan är rätt så ”bulky” och fyller ut rätt mycket kanske den passar de med väldigt glesa och kort fransar, vad vet jag.

Trist att recensera och trist i största allmänhet. Hade varit trevligt med en billig och bra mascara som är lätt att få tag på.

Finns på Åhléns.

Bäst: Mild.

Sämst: Gör inget av det jag vill att en mascara skall.

INCI: AQUA (WATER), CERA ALBA (BEESWAX), GLYCERIN, CETEARYL ALCOHOL, ACACIA SENEGAL GUM, EUPHORBIA CERIFERA (CANDELILLA) WAX, MAGNESIUM SILICATE, SILICA, PALMITIC ACID, STEARIC ACID, GLYCERYL DIBEHENATE, BAMBUSA ARUNDINACEA STEM EXTRACT, GLYCERYL CAPRYLATE, SERICA (SILK POWDER ), TRIBEHENIN, BENZYL ALCOHOL, CHONDRUS CRISPUS (CARRAGEENAN) EXTRACT, MEL (HONEY), SORBITAN SESQUIOLEATE, HORDEUM VULGARE EXTRACT, GLYCERYL BEHENATE, SODIUM HYDROXIDE, SODIUM CETEARYL SULFATE, SODIUM LAURYL SULFATE, POTASSIUM SORBATE, CETYL ALCOHOL, DEHYDROACETIC ACID,

[+/ (MAY CONTAIN) : CI 77019 (MICA), CI 77000 (ALUMINUM POWDER), CI 77007 (ULTRAMARINES), CI 77163 (BISMUTH OXYCHLORIDE), CI 77288 (CHROMIUM OXIDE GREENS), CI 77289 (CHROMIUM HYDROXIDE GREEN), CI 77491, CI 77492, CI 77499 (IRON OXIDES), CI 77510 (FERRIC FERROCYANIDE), CI 77742 (MANGANESE VIOLET), CI 77891 (TITANIUM DIOXIDE)] 09UMY009­1

 

7 comments
  1. Lena said:

    Följer med spänning mascaratest, även om det känns som att jag har provat nästan Allt utan att hitta en som sitter kvar – utom möjligen tubmascaror som imju (Fiberwig) , eller Blinc,( inget eko eller naturligt alltså.) Till vardags nöjer jag mig ofta med lite eyeliner + fransböjare, Skulle vara kanon att hitta en ”snäll” mascara som till och med fixar mina ögon!
    UNE´s verkar inte vara någe vidare.

  2. Une verkar rent allmänt få dåliga betyg, synd när ett nytt modernt ekomärke inte håller måttet!

    • Verkligen! Det är så tråkigt när ett märke som många har tillgång till inte håller måttet. Både för konsumenterna och för naturkosmetik i stort. Inte kul när det första intrycket av naturkosmetik är dåligt.

Kommentera

