Mina nagellack och jag

Har älskat nagellack sedan jag var riktigt liten. I (halv)vuxen ålder har jag samlat på mig säkert 70 Mavala minilack och flera andra märken. Ungefär hälften av Mavallacken har jag byggt ett tittskåp åt som alltid väcker frågor hos gäster. Tycker verkligen att de små flaskorna är så fina.

Har också en mer blygsam samling vattenbaserade lack från Scotch, Suncoat och Honeybee Gardens. De två senare märkena beställer jag från iHerb och jag kan inte påstå att jag varit särskilt imponerad. Scotch har oerhört fina färger och snygga flaskor men ack så dyra och inte så hållbara. Beställde direkt från hemsidan för ca ett år sedan och det gick alldeles utmärkt  även om jag fick betala moms.

Oftast är det röda lack som får mitt hjärta att klappa extra men dessa är inte fel heller.

Water ColorsWater Colors

Velvet Kilt och Flying Scotchman

Ser ut att vara en perfekt vardagsfärg, gillar lite skimmer i.

Water Colors

Klondike Kooler

Acquarellas lack ser också spännande ut.

Sparkling Cider kan vara ett riktigt fint vardagslack.

Tycker att välmålade färgstarka naglar är otroligt snyggt men så fort det blir minsta lilla skavt försvinner magin. Därför använder jag tyvärr färgat  lack alldeles för sällan. Har aldrig varit med om ett nagellack av någon sort som håller sig perfekt längre än ett dygn på mig. Vissa menar ju att de sitter i flera dagar utan minsta lilla skråma. Funderar på om det beror på att jag kliar mig mycket eller något. Spelar ingen roll hur noga jag är med att buffa naglana, underlack, överlack, tunna lager, specialöverlack, hålla mig borta från vatten etc etc. Inte är det min teknik som är bristfällig heller, de gånger jag varit på proffsmanikyr har det hållit ännu sämre. Det enda som faktiskt har gett mer hållbarhet är Seche Vite som ju knappas är naturligt eller ens 3-free.

Någon som har lika svårt att få nagellacket att hålla?

12 comments
  1. Detta har ju inte ett smack med nagellack att göra, men…
    Har du sett att Apoteket har en ny variant av Försvarets hudsalva?
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=247066
    Irriterande nog skriver de inte ut ingredienser på sin hemsida, men de skriver att den är 100% vegetabilisk. För inte kan man kalla råoljor för vegetabiliska, väl? Rent tekniskt är väl råolja visserligen det från början…

    • Ser inga petrokemiska ingredienser i den. Hittar inte INCI på nätet men jag köpte faktiskt just en sådan för att testa och de enda som inte är helt helt vegetabiliskt är tocopherol, Ascorbyl palmitate, Ascorbic Acid och Citric Acid men alla de är ok i min bok även om de kanske inte är naturligt framställda.

      Har för mig att något av alla de där Försvarets-liknande som dykt upp nu innehåller ett slags silikon. Kommer inte ihåg vilken men det kanske är det du sett?

  2. Gabriella said:

    Rengör du nagelplattan innan du lackar? Torka av med en bomullsrondell eller liknande med vinäger, ättika eller ren alkohol på det sista du gör innan du lackar. Och pilla absolut inte på nageln efteråt, då fettar du ner den igen!

    • Visst gör jag det. Har också funderat på om det beror på att min naglar skivar sig ganska lätt och att det liksom knäcker lacket…

      • Gabriella said:

        Det låter troligt som bidragande faktor åtminstone. Använder du borttagningsmedel ofta? kan vara en bidragande orsak till att naglarna skivar sig. Det och vatten -använda diskhandskar om du inte redan gör det. Jag antar att du redan matar naglarna med olja men slänger in det med här -och så har jag lärt mig att det ska vara jojobaolja för den har minst molekyler och tränger in i nageln (?).

        • Har alltid haft skiviga naglar men det har blivit mycket bättre senaste åren. Gör det mesta man ”skall” med diskhandskar och allt. Tvättar nog händerna för ofta iofs men jag smörjer minst lika ofta. Tror att det är sesamoljan som bidrar mycket till förbättringen. Trodde att den hade minsta molekylerna men det kanske är jojoba då?

  3. Jag har aldrig underlack eller ridgefillers utan bara flera lager av malva + två överlack.

    Kan du inte visa bild på det där tittskåpet?

  4. Lena said:

    Har inte testat Scotch ännu, däremot Suncoat och Mezaya.Tycker de blir snygga på (mezaya något bättre) men jobbigt att inte kunna tvätta händerna utan att det sköljs bort. (Svårt för att lacka innan läggdags – vanesak, jag vet men ändå)
    Är Ju annars inbiten OPI-fan och har svårt att släppa alla dessa fantastiska färger som ger superfinish🙂
    Men, nu såg jag att Naturisimo pushade för märket Zoya, har du testat det? Massor av jättefina färger ju och inte dyrast heller!
    http://www.naturisimo.com/index.cfm?nme=Zoya

    • Mezaya har jag inte testat men de verkar fina. Synd att Jenny har lagt ner😦 tycker också att det är knäppt att lacka naglarna innan läggdags.

      OPI fungerar inte alls för mig men jag vet att många gillar det. I’m an Essie-girl instead😉 De är 3-free. Gillar särskilt deras ljusa lack eftersom de lägger sig så fint på mina naturligt något randiga naglar.

      Har inte provat Zoya men de är ju 3-free och inte vattenbaserade. Finns säkert grader i 3-free också men det är jag tyvärr inte så insatt i. Håller mig till Mavala och Essie i 3-free kategorin än så länge.

Kommentera

