Tvätta trasor och diska borstarna Sverige!

Ni som hängt med ett tag kommer kanske ihåg mig och disktrasor/diskborstar. Är så ledsen över att inte fler tvättar dem! Blev påmind igen här.

Disktrasa kan tvättas i maskin, kokas i kastull, skållas med kokande vatten eller köras blöt i mikro någon minut.

Diskborstar diskas i maskin eller tvättas i maskin. Koka går också bra!

Varför gör man inte det om man nu vet om det? No offense, jag förstår bara inte? Är det bara svårt att bryta en gammal vana eller?

Trasor och borstar håller sig superfräscha och bra i många år och man tvättar dem med allt annat- inget krångel. Har man 20-30 trasor kan man lätt byta en gång om dagen. Vissa dagar gör jag det, beroende på hur mycket jag använt dem.

Om det är något jag önskar att alla skulle göra för att dra sitt strå till stacken så är det just detta och att inte ha på vattnet vid schamponering, tandborstning o s v som jag skrivit om här.

Disktrasa 2-pack

Ytterligare ett trastips är att färga ett gäng med  vanlig textilfärg. Jag och mamma har en omgång svarta hemfärgade trasor som vi haft i ca tre år, de kommer att räcka minst tre år till. Mycket billigare än färdigköpta.

Vet att det finns fina i lin och bambuviskos men tycker att de är för sladdriga som trasa.

Använder alltid hederlig Wettex-svampduk. Wettex som material är en 63-år ung svensk uppfinning och en ren naturprodukt av cellulosa/träfiber och bomull. Helt biologiskt nedbrytbar!

Har också nyligen utforskat ett nytt sätt att använda Wettex!

Stay tuned!

6 comments
  1. Kasia said:

    Hej Ingrid! Jag och min man åker till Göteborg imorgon och stannar där över helgen. Yippi!
    Göteborg är ju en så mysig stad (varit där en gång innan men då hade vi inte så mycket tid.)
    Jag tänker besöka Färg&Förändring-butiken men finns det något annat spännande som jag verkligen
    inte borde missa när det gäller naturliga hudvårdsprodukter?
    Kramiz
    Kasia🙂

      • Kasia said:

        Hej igen!
        Detta inlägg som du länkat till har jag redan sett men tänkte fråga dig
        ifall du har nya tips. Men tack så mycket i alla fall🙂

        Jag handlar också mest på nätet men jag saknar verkligen det här att
        kunna se, känna på och dofta på produkterna på riktigt! Ser fram emot besöket
        på Färg&Förändring🙂

  2. Maria said:

    Instämmer helt! Det är ofattbart att alla människor ser det som självklart att tvätta och återanvända t.ex. handdukar tills de blir för slitna, men inte gör detsamma med trasor och borstar. Inte logiskt alls!

Kommentera

