Sammanställning av mascaror jag testat

De flesta mascaror jag testat hade jag tiden innan bloggen. Eftersom mascara är en svår del inom naturkosmetik kan nog den här sammanställningen vara till hjälp. Tänker fylla på efterhand hoppas jag.

Har än så länge recenserat Lotus, Lavera, ElysambreUNE Smart LengthUNE Green Pride Volume och UNE Volume by Night.

Kom ihåg att mascara är ytterst individuellt. Jag har turen att ha långa täta fransar. Det är väldigt trevligt men det kräver också sin mascara för att komma till sin rätt. Den får varken var för blöt eller torr, borsten och formulan måste separera fransarna och den får absolut inte kladda för då blir det panda direkt.

Ungefär såhär ser mina fransar ut när de är ganska naturella. På bilden har jag två tunna lager Dr Hauschka bas-mascara (se nedan) som separera väldigt fint och ger tunna fina lager.

Dr Hauschka Intemezzo/Bas mascara

Den första naturkosmetiska jag testade har jag faktiskt redan skrivit om fast på gamla Rosella-bloggen, här är inlägget. Som ni kan läsa ger den här fina fransar och fäller ingenting. Enda nackdelen är att den inte tål fukt. Bor man i Göteborg är det INTE praktiskt.

Finns bl a här och här.

Lavera Volume Mascara Black

Jag är ledsen att Lavera för första gången sviker mig. Ha egentligen aldrig varit besviken på någon produkts funktion. Tror nästan att jag fick ett måndagsexemplar. Den fäster inte på fransarna och det lilla som fäster klumpar sig bara.

Finns bl a här och här.

På den är bilden har jag faktiskt Terre d’Oc mascara. Bakrunden är ett konditori i Saint-Germain, Paris. Makroner är mer fina än goda måste jag säga. Köpte också mascaran i deras butik i Montmartre och kunde inte håller mig från att testa till nästa morgon ens.

Terre d’Oc Mascara

Det här är den mest hållbara mascaran jag testat men effekten var inte till mitt gillande. Klumpigt resultat. Dessutom fick jag anstänga mig till tusen för att separera någorlunda.

Finns här och här.

Kort om mascaror jag redan recenserat:

Länk till respektive recension under namnet.

Lotus Mascara

Törs nog säga att Lotus mascara är den mest hypade mascaran i naturkosmetikvärlden. Får ofta frågor om denna.

Har både bra och dåligt att säga. Effekten är superfin och fransarna håller sig fina i princip hela dagen men på mig smetar den av sig både ovanför och nedanför. Har funderat på att ge den ett nytt försök i kombination med Lavera Volymizing över. Den ger ju så fina fylliga fransar och är lättarbetad. Har man inte fransar som nuddar huden tror jag att det är en fullträff.

Finns bl a här, här och här.

Lavera Intense Volumizing Mascara black

Vinnaren av de alla! Håller bra, ger fina separerade fransar men kräver också lite jobb. Känns inte så vårdande och något hård men det stör inte mig.

Finns understundom på zalando där jag köpt en gång, annars köper jag flera åt gången här och sparar i kylen. Finns annars i hos svenska distributören.

Elysambre

Påminner mycket om Lotus men kladdar mindre. Gillar mycket men finns inte att få tag på nu?? Doftar starkt men gott.

UNE Smart Length

Inte en mascara för mig. Klumpar och är svår att få på. Usel hållbarhet.

Finns på Åhléns och t ex Nelly.

UNE Green Pride

Riktigt bra! Smular inte, är lätt att få snygg och doftar gott men mycket- se upp ni som är känsliga. Delar numera förstaplatsen med Lavera efter att ha fått ligga till sig lite.

Åhléns och bl a eleven.

UNE Volume by Night

Bra formula som är både hållbar och ger bra effekt. Gummiborsten är inte i min smak men bra att den finns för de som gillar sådana. Bytte ut mot den som kommer med Green Prid- mycket bättre.

10 comments
  1. Jättebra med en sammanställing!🙂
    Tänkt på det att jag borde också göra flera sammanställningar så man verkligen kan se en tydlig jämförelse.
    Men ofta vill man ju ge varje produkt lite utrymme först med en recension annars blir det ju jättelånga inlägg.
    Men det här var som sagt superbra!🙂
    Kul att se bild på dig också.
    Du ser lite charmigt lurig ut på bilden…😉

  2. Bra att du gillar den! Lite svårt att göra det riktigt pedagogiskt när man inte kan visa bilder på fransarna osv. Drar alltid på det tills mascaran blivit så gammal att resultatet inte gör den rättvisa :S

    Den där minen utstrålar; ”När får jag sluta posa, är du nöjd med bild-fan nu? Hoppas att jag ser någorlunda ut nu!” Hahaha! Det är ett evigt poserande och han nöjer sig inte förrän man verkligen är med, spontana bilder går inte.

  3. Lotta said:

    Åh vad bra sammanställning!

  4. Grymt bra sammanställning, tack för den! Synd att det inte verkar finnas någon mascara som är helt tipp topp. Någon annan som kan tipsa om det tro?

    • Tack vad glad jag blir!

      Förstår vad du menar men jag tycker inte att det finns någon perfekt konventionell mascara heller. Jag älskade 38 grader från Kanebo för att den höll så bra men den var å andra sidan inte så vårdande. Alltid är det något. Känner hur jag älskar Laveras Volymizing mer och mer!! Testa om du inte gjort det, den bullig hylsan alltså.

Kommentera

