Kliande hårbotten

Skrev om det här i vintras men tål att upprepas nu när kallare årstider nalkas. Det mesta har jag sagt innan men ett nytt tips har jag.

Har tidigare haft väldigt problem med kliande och till viss del torr hårbotten. Nu är jag symptomfri! Är helt övertygad om att det är tack vare äppelcidervinägersköljningarna. Har missat det ett par gånger och varje gång kliar hår och kropp mycket mer.

Teorin bakom är att vinägern återställer hudens ph-värde och dessutom sluter hårets fjällskikt. Skölj gärna med svalt vatten för ytterligare effekt och dessutom fäller man inte lika mycket. ÄCV-sköljning är bra för alla! Läs mer här, här och här. Man kan också skölja med citronvatten som dessutom har lätt blekande effekt.

Om man har problem med mjäll kan man testa att spetsa vinägersköljningen med tea tree och lavendel. Båda är svampdödande och lavendel är ju underversaloljan mot det mesta. 

Äppelcidervinger finns ju i varenda matbutik. En bra ekologisk är Kung Markattas, kostar knappt 30 kr. Finns också här.

Rekommenderar också de två schampon som jag skrev om .

Primerose & Lavender kan köpas på iHerb eller hos svenska ClearLife.

Logona Bio-Akazie köper jag från Bio-Naturel men det finns också i svenska distributörens webbshop.

Om hårbotten också är torr kan det hjälpa att smörja in hela hårbotten ordentligt med balsam. Gärna över natten. Dränk in hårbotten och gärna hela håret i balsam, sätt upp det i en knut om du har långt hår och sätt på en duschmössa eller påse och täck in hela härlighet med en gammal t-shirt på det här viset. Detta är förresten utmärkt för de flesta!

Om det kliar vedervärdigt mellan omgångarna är Dr Hauschka Neem Hårvatten underbart. Som tur är behöver jag inte det längre.

11 comments
  1. Pam said:

    Tusen miljoner tack för dessa tips, äppelcider vinäger har jag hört talas om men aldrig använt mig utav.
    Min hårbotten kliar som en jääävla, jaaa helt sjukligt alltså. Ska verkligen testa på det här… Kom gärna med fler tips, ÄLSKAR din blogg.

    Kram!

    • Åhh vad glad jag blir!

      Hoppas att det hjälper dig lika bra som mig. Beror såklart på vad dina problem beror. Jag har klassiskt torr hårbotten. Om dina problem grundas i någon form av svamp dvs mjäll kan det vara svårare. Dessa tips kommer förmodligen att hjälpa dig ändå men mjäll har jag aldrig haft på det sättet så jag har ingen erfarenhet av det. Mormor har seborré och hon har ingen klåda längre med denna regim men fjällar fortfarande en del. Eteriska oljor såsom tea tree och lavendel kan hjälpa. Du kan ha det i sköljvattnet med vinäger!

      Läs här om du vill veta mer om skillnande.

      http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Mjall/

      • Pam said:

        Åh, du svara🙂 Tack så himlans för det.
        Jag har ju afrikansk ursprung så vårat hår ter sig ju lite annorlunda, håller precis på och lär mig.
        Har fördjupat mig i det där med ph värdet i produkter/vatten samt håret och har lärt mig massor, visste liksom inte att man bör skölja håret med äppelcider vinäger efter varje tvätt osv.. för att stänga skiktet… (tror att det stavas så)
        Jag har helt enkelt behandlat mitt hår helt fel därav det torra och kliande hårbotten.
        Har träffat doktor för kliandet (min mor har samma problem) och testat starka medel såsom elocon men det har bara hjälpt för stunden, tror att problemet ligger djupare än så och faktiskt har med hur jag skött/sköter mitt hår.
        Ska göra en ordentlig rensning bland mina produkter…. Kroppsprodukterna har redan rensats och jag hittar ALLTID tips på fina produkter på din blogg.

        Tack igen🙂

  2. Lena said:

    Tycker att det funkar super med ÄVC! Kliet försvinner och håret blir fint MEN, jag fixar inte lukten! Och nej, det försvinner inte när håret har torkat! Inte på mig iallafall eller tog jag för mycket? Varierar det mellan olika sorter, alltså, finns det sorter som luktar mindre än andra?
    (Jag hade Zeta:s ekologiska äppelcidervinäger och kände denna doft sticka i näsan en hel arbetsdag) Kanske jag som är överkänslig?
    Citronsaft kanske kan vara ett alternativ …
    Har du testat JMO Herbal Cider hair clarifier? http://www.johnmasters.com/hc.htm
    Den innehåller ju ÄVC.

    • Sköljer du ur? Det gör jag. Då luktar det inget på mig. Om det inte fungerar att skölja ur kan du testa citronvatten. Det är nog en smula uttorkande så var lite mer vaksam. Du kan tillsätta lite glycerin också.

      Har inte testat JMO. Fungerar så bra med vanlig ÄVC för mig.

  3. Lena said:

    Nej jag lät det vara kvar den gången för det stod att man inte skulle skölja ur. Får testa nån helg igen.Tack -ska testa med citron/glycerin också.

      • Hej Ingrid B Beautiful: Kan kliandet bero på att jag är gammal? Huden blir ju så mycket torrare då. – Till äppelcidervinägern: Skall jag skölja med den efter schamponeringen? Och i så fll, hur mycket vinäger och hur mkt vatten? Massera in? Och sedan skölja bort alltsammans?
        Hjälp!
        Julinda

        • Efter schampot. Jag blandar i ett dricksglas av plast. Kanske 2 dl vatten och någon matsked vinäger, det är inte så noga, huvudsaken är att ph:t sänks. Massera in behövs inte men låt det sitta några sekunder. Brukar typ skölja duschen under tiden eller tvätta fötterna. Skölj igenom kort med så svalt vatten som möjligt.

Kommentera

