Ren naturkosmetik att shoppa i USA

Fick en fråga om vilka prisvärda märken man kan handla i USA/New York utan att behöva lusläsa INCI. Som vanligt det alltid en ambitionsfråga vad som är rent och inte. Jag är noga men gillar ändå att kunna använda massor av olika produkter. Strävar inte bara efter så enkla råa produkter som möjligt även om jag alltid uppskattar det extra. T ex använder jag schampo och duschkräm istället för det betydligt mer genuina kallrörda tvålar.

Tänkte att jag håller mig borta från det som går att köpa enkelt på iHerb. Ser för egen del ingen anledning att tynga bagaget med det.

Har inte läst INCI på alla produkter men de här kommer i alla fall jag spana in. Inte en uttömmande lista utan sådant som jag är nyfiken på. Alla är inte såå billiga men inget särskilt lyxigt.

Uppdatering i kursivt.

100% Pure

Har massor av äkta naturkosmetik, både smink och övrigt. Shoppa på säger jag bara! Finns bl a på Ulta och  Dunae Read.

Vapour

Allt är bra här. Deras foundations passar torr hud extra bra. Lite svårt att få tag på men finns på James Corbett Studio på Manhattan och Skinny Skinny i Brooklyn som verkar vara en väldigt fin butik. Skinny Skinny har inte särskilt mycket från Vapour och är inte värd en extra resa men titta in om ni är i närheten.

Physicians Formula Organic wear

Ett av de få drugstore-märken som inte bara ägnar sig åt green washing utan faktiskt tagit fram en naturkosmetisk linje. Finns på många ställen, t ex Ulta.

John Masters Organics

Finns lite överallt, bl a på Whole Body. Mycket billigare i USA. Alltid rent sånär som på babassuamidopropyl betaine som jag ändå tror är okej.

Burt’s Bees

Inte alltid helt rena men de har så mycket och så prisvärt. Man kan alltid kolla INCI innan på hemsidan. Finns överallt.

Gabriel Cosmetics

Upptäckte nyligen detta hos Hannah. Har både smink, kropps- ocn ansiktsvård. Finns på Whole Foods.

Bellápierre

Finns tydligen inte på på Whole Foods som jag trodde. I USA är det i alla fall mycket billigare än i Europa. Mejla dem för att ta reda på återförsäljare. Mascara, flytande eyeliner, läppglans och annat i den kategorin är däremot inte naturkosmetik.

Scotch Naturals

Kommer också att kolla på nagellack. Scotch sitter inte superbra men har fina färger. Finns på några ställen i NYC.

För fler idéer och tips titta t ex här eller på andra amerikanska eco-bloggar.

Ett standardtips om man känner sig osäker på INCI är att göra grundliga efterforskningar innan. Då slipper man bli stressad i affären. Hittar man ändå något man blir osäker på brukar det vara lika bra att låta bli.

Kommer att fylla på om jag hittar mer!

Fyll gärna på med era tips!

8 comments
  1. Christina H said:

    Tack för bra inlägg! Finns något bra sätt att se vilka märken som finns på Whole foods/body? Och finns det något specifikt hos Burts bee man borde undvika?

  2. Tycker det var bra tips. Gillar mycket från 100% pure. KOm på att jag faktiskt bara testat deras kropssvård och inte så mycket deras ansiktsvård. Provat något från sminklinjen. John Masters har ju mycket fint. Gabriels Cosmetics har jag använt upp en flaska av deras foundation ZuZuluxe. Mycket trevlig och dessutom med spf.

    • Tack!

      Har inte provat 100% Pure. Har svårt för att de är så dyra i Sverige. Du vet hur jag är.

      ZuZuLuxe skall jag definitivt klämma på!

    • Kanske en deciliter (ca 1/10 vodka och lika mycket aloeverajuice, resten billigt hydrolat som jag köpet i exotiskhylland på Konsum) vätska och en knappt tesked bikarbonat.

  3. Vet du om det finns något vattenbaserat nagellack, eller 3, 4-free som sitter bra eller någorlunda bra? 🙂

    • Jag har inte haft så bra erfarenhet av vattenbaserades hållbarhet. Å andra sidan sitter nästan inget bra på mig så. Aquarelle håller bra enligt många men jag har inte testat.

      3-free finns många som är ok, många konventionella nagellack är 3-free. Zoya har en mer naturliga prägel och gillas av många men har inte testa dem heller tyvärr. Hållt mig till Mavala i alla år, lite Essie och Depend. Nästan helt säler på att alla är 3-free.

      Hoppas att du hittar något du gillar!

Kommentera

