Vatten på en gås

En sak som jag ganska nyligen insett är att att det är viktigt att använda rätt sorts återfuktning innan foundation och anpassa desamma beroende på om de är vattenbaserade eller oljebaserade. För mig är återfuktnigen viktigare än vilken foundation jag använder så jag väljer att foundation efter kräm/olja men det går såklart att göra tvärtom.

Det är egentligen helt logiskt att inte blanda vattenbaserat med oljebaserat men jag har faktiskt inte tänkt på det innan. Den gode Goss uppmärksammade mig på detta. Oil and water don’t mix! Det blir som att hälla vatten på en gås. Vattenbaserat rinner av olja.

Glöm inte det!

; )

Testa till exempel med olja under UNE INTUITIVE TOUCH BB-CREAM FOUNDATION istället för kräm och se skillnaden. Jag tycker att det spelar stor roll.

8 comments
  1. Annika B said:

    Jag har sett den där videon för ett tag sedan och har inte heller tänkt på det innan men det spelar faktiskt roll! Sedan
    undrar jag hur det är med ekologiska tandkrämer, jag är jättesugen på att testa men så hör man från alla håll att flouret är det viktiga i en tandkräm? Vad har du för tankar och synpunkter om det?

    • I Sverige är det inte så omtalat än men i USA är restriktionerna större. Tror inte att flour är nödvändigt om man inte äter massa socker och snabba kolhydrater, dvs den västerländska dieten. Flour är ett grundämnen med nästan samma toxicitet som arsenik. Som vanligt är det en dosfråga men behöver man det inte så ser jag ingen anledning att använda det. Att det är bra för tänderna råder det ingen tvekan om men det är inte bra för något annat.

      Har inte använt flour på nästan 2 år. Inga som helst problem men jag har aldrig haft hål innan heller och har mycket kalcium i saliven vilket gör att man sällan får hål.

      Googla runt och se vad du tror.

  2. Catti said:

    Intressant och väldigt logiskt när man tänker på det. Vad tror du om mineralfoundation då? Olja eller vatten under för bäst resultat? Eller det kanske fungerar lika bra med båda sorter? Men jag tror nog att olja under kan vara bättre eftersom mineralerna är en aning uttorkande. Vad tror du?

    • Ur hållbarhetssynpunkt tror jag vilket som om det är rena mineraler. De med lite fett i tror jag att olja är bäst.

  3. Jag gör precis som du, Ingrid att jag väljer min kräm först. Det som passar min hud för tillfället bäst. Sen väljer jag foundation. Eller med andra ord det blir den foundationen jag har som får anpassa sig…😉

  4. Annika B said:

    Tack så mycket för ditt svar Ingrid🙂 Då kanske det är något för mig för jag har inga problem med mina tänder alla, har inte ett hål fast jag är över 40, det låter ju jättehemskt att det är så toxic!

    • Vill inte ge råd om en sådan sak som faktiskt kan få stora konsekvenser. Det beror ju så mycket på hur ens liv ser ut. Som jag ser det är det som vanligt vårt sätt att lösa den nya tidens problem. Vår kost är inte anpassad för oss, då kommer vi på flour och insulin. Vi tvättar av allt som ligger på huden med avfettare och slabbar på kortison och mineralolja. Tillbaka till naturen så mycket det går säger jag.

      Tyvärr är det här inte alls omdiskuterat i Sverige. Gjorde en snabb googling på svenska och hittade intressant nog en artikel i Tandläkartidnignen. Min tandläkare har inte läst den kan jag säga för hon såg förvånad ut när jag ens tog upp att flour är omdiskuterat i stort.

      http://www.tandlakartidningen.se/media/1363030/tlt1509.pdf se sidan 24.

      Jag tror att kolhydratbaserad diet, flour och hormonpreparat kommer att bli vår tids DDT-skandal. Flour är ett miljöproblem.

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Diklordifenyltrikloretan
      http://www.greenfacts.org/en/fluoride/index.htm
      http://www.dcbureau.org/20100706979/bulldog-blog/fluoride-from-municipal-water-supplies-is-toxic-to-fish.html

      Själv försöker jag så gott det går att undvika allt detta. Slutat med p-piller, flour, äter enligt LCHF/Stenåldersdiet och såklart naturkosmetik. Vågar dock inte låta min sambo enbart använda flourfritt eftersom han äter mycket mer skräp än vad jag gör och inte heller är lika noga med tandborstningen.

      Ibland när jag slarvat genom att t ex äta godis och sedan somna på soffan så använder jag en naturkosmetisk flourskölj jag köpte i Tyskland men det är nog en gång per halvår jag gör det.

      Lite flour finns naturligt men inte i den mängd vi får i oss och släppet ut varje dag.

      Förresten har jag inte källkritiskt studerat länkarna ovan utan vill mest visa vad som finns därute i ämnet.

Kommentera

