+

Jag är som ni kanske redan vet väldigt ljushyad. Vistas inte mycket i solen, delvis frivilligt eftersom jag är för otålig för att ligga still och sola, dels för att jag för det mesta arbetar på somrarna. Ute är jag men inte tillräckligt för att bli märkbart solbränd. Får bara lite fräknar.

Vi i norden bör ta tillvara på solljuset som jag skrivit om tidigare men för resten av den soldyrkande världen vore det bra om Coco Chanel inte glömt solhatten. Missförstå mig rätt, att det syns att man varit utomhus är inget annat än hälsosamt i mitt tycke men att till varje pris var brun, brunare än ens naturliga pigment, det ser jag inget vackert i. Jag är i solen så mycket jag orkar och hinner, vilket m a o blir ganska lite, för mitt eksem skull men det gör mig knappast brun.

Senaste åren har trenden vänt, vi ser allt fler offentliga personer som är naturligt ljusa utan massor av soldusch och brun utan sol. En kvinna med oklanderlig stil som alltid hållit på sin naturliga ljushet är Drottning Elizabeth II och vilket hy hon har vid 86 års ålder sedan!

Något som kanske kan vara spiken i kistan för det bruna idealet är Downton Abbey. Det vänds inte över en natt men pendeln har svängt. Film, TV och annan populärkultur är som vi vet stilbildande. Förhoppningsvis kommer det inte att betyda att alla skall vara ljusa utan just de som är det naturligt. I vissa delar av världen strävar man efter ljusare hy och bleker sig med farliga preparat.

Här kommer en tutorial för hur man kan sminka sig i english rose Downton Abbey-anda. Som av en händelse innefattar den också mina nya favoritborstar från Real Techniques och dess skapare Samantha Chapman.

Har för övrigt inte Expert Face Brush (än), brukar bara använda händerna eller en platt borste. För er som blir sugna finns den att köpa här.

3 comments
  1. Roligt inlägg! Skönt att trenden vänder lite och det är accepterat att inte vara ohälsosamt superbrun hela året. Är med ljus (rödhårig) så automatiskt är jag mer försiktig så jag inte bränner mig. Förhoppningsvis har man mindre rynkor när man blir 80😉

    • Tack!

      Precis! Ohälsosamt brun är inte fint! Tror definitivt att vi kommer ha färre rynkor än soldyrkarna.

Kommentera

