Sminkborstar en masse

Har tjatat en del om ögonskugga och olika borstar till smink på senaste. Kommer inte att gå igenom alla utan de jag är intresserade av och som också andra kan ha nytta av. Försöker att hålla det lagom långt, vad nu det är. För mig är urvalet, kvalitet och pris det viktigaste. Vissa märken har helt enkelt för få eller för dyra borstar för att hamna på min lista. Dessutom är det ett stort plus om de är snygga.

För all shopping utanför frihandelsområdet gäller det vanliga.

Cruelty Free= Inga djur har kommit till skada. Kan vara både naturliga och syntetiska hår.

Vegan= Inga djurprodukter inblandade. Alltså syntetiska borst.

EcoTools

Välkänt märke som har uttalad miljöambiton. Använder återvunnen aluminium och bambu som skall vara ett miljövänligt träslag tack vare den korta växtcykeln. Taklonborst som är supermjuka. Har många prisvärda kit och flera separata borstar. Inte särskilt många borstar att välja på. Jag har flera och är nöjd med kvalitén men hittar inte alla borstar jag behöver.

Curelty free och vegan.

Finns överallt men billigast på iHerb.

Real techniques by Samantha Chapman

Från Paris Presents, samma företag som står bakom som EcoTools. Har ingen uttalad miljöinriktning men är gjorda av taklon och aluminim. Samantha Chapman som skapat själva borstarna är den ena av Pixiwoo-systrarna och erfaren make-up artist. Har tidigare tipsat om deras youtube-kanal. Sam gör också videor under Real Techniques där hon visar hur man använder borstarna. Extremt bra tycker jag. Här visar hon massor av ”vanliga” tutorials där borstarna spelar en mer eller mindre stor roll. Titta där säger jag bara.

Alla verkar älska de här borstarna på youtube.

Curelty free och vegan.

Alla finns på iHerb, en del hos eleven, nästan alla i denna brittiska shop.

Sigma beauty

En stor favorit bland de flesta sminknördar. I början hade borstarna samma nummerserie som MAC och var gjorda som ett billigare men minst lika bra alternativ. Nu är de vida omtalade och lever på eget renommé! Finns både naturhårsborstar och syntetiska.

Cruelty free och vissa fall vegan.

Kan köpas från sigma.com men där blir frakten dyr (ungefär $18 för kitet på bilden) och risken är stor att de fastnar i tullen. Å andra sidan finns alla borstar och priserna blir ungefär desamma i slutändan som att köpa i Europa. Finns hos flera återförsäljare i UK med varierande utbud. Många finns hos svenska Bekka’s. Man kan också få tag på en del på ebay.

Everyday Minerals

Mineralsminkmärket som också gör massor av borstar med handtag av miljövänlig bambu. Borst av taklon. Stort urval och bra kvalitet.

Kan köpas direkt från hemsidan med ok frakt, skrivt om det här. iHerb har nästan alla, likaså svenska brallis.

Cruelty free och vegan.

Coastel Scents

Har massor av borstar i både naturhår och i taklon. Bra kvalitet och enormt urval för superpriser. Skrivit om mer om Coasel Scents här.

Går bra att beställa direkt från hemsidan.

Curelty free och i vissa fall vegan.

e.l.f.

Har många billiga borstar i flera olika material. Väldigt olika kvalitet så kolla recensioner innan. Enkla att få tag på och bra för att testa vilka typer man gillar.

Köps från hemsidan. Har nästan alltid någon rabattkod ute.

Cruelty free eller snarast ej testat på djur och vissa fall vegan.

Som sagt har jag valt att inte ta upp alla tänkbara märken. Några som ändå förtjänar att nämnas är Lily Lolo som numera är helt vegan, svenska Tikei har ett fint urval av taklonborstar och det för Sverige ganska nya bdellium. Bdellium finns till bra priser på iHerbebay och i Sverige på eleven. De har två mer miljöinriktadlinjer också. För mig är utseendet också en aspekt och gröna borstar är inte min grej. Bra att de finns ändå.

Två brittiska webbshoppar med massor av borstar från olika märken som skickar till Sverige med okej frakt är Cocktail Cosmetics och Love Makeup.  Frakten är humana  £8.50 utan viktbegränsningar i båda butikerna.

5 comments
  1. Erica said:

    Jättebra inlägg! Alltid kul att fler lyfter ämnet om sminkborstar.
    En fråga bara. Under e.l.f borstarna står det cruelty-free, men länken går endast till ett svar angående djurtester. Bara för att förtydliga, när du skriver att märket är cruelty-free menar du alltså att inga djur kommit till skada under djurtester?

    Jag har mailat många märken och frågat hur deras produktion av pälsborstar går till och ingen har gett mig annat än luddiga svar. Många produceras i Kina, så de som sitter på kundtjänst/utformar svaren på hemsidorna har nog ingen större koll på vad som gäller. Oftast svarar de inte alls. Kanske får du lite bättre svar?🙂

    • Jag har bara gått på infon på hemsidan, alltså inte testat på djur. Det betyder iofs inte att de inte plågat djur för att få fram borsten så jag kanske skall sätta det inom parentes eller kalla det får ”ej testat på djur”.

      http://www.eyeslipsface.co.uk/faq.htm Inte mejlat alla och frågat hur det går till. Vill man få full koll är det väl bra att göra det men så djupt har jag inte gått.

      Inte expert på detta men precis som du säger tillverkas mycket i Asien och det är svårt att veta hur det faktiskt har gått till. Precis som med allt annat när det gäller billig produktion. Bästa sätter att vara säker på att djur inte fått lida är att inte köpa djurhårsborstar alls. Jag har bara skuggborstar från essential-linjen som kan vara djurhår, tror att det är det i alla fall. Annars håller jag mig borta från djurhår för att det känns onödigt.

Kommentera

