Nya sätt med bikarbonat och citronsyra

Jag har nyligen börjat använda både bikarbonat och citronsyra på några kanske lite annorlunda sätt.

Bikarbonat använder jag som djuprengöring i håret. Inte så som no poo:are gör utan blandar det i schampot. Det är väldigt avfettande och exfolierar om man hjälper till med fingertopparna. Testa det!

Har varit sjuk en del på sistone och känt mig väldigt ofräsch. Svettdoften framträder mer kan man säga. Detta löstes såklart med bikarbonat. Tvål rådde inte på det så jag skrubbade de ansatta kroppsdelarna med bikarbonat. Voilà!

Har också blandat lite bikarbonat med roshydrolat, lite vodka och aloevera. En lätt deodorant med samma tanke som mammas favorit men inget fett och mindre andel bikarbonat. Neutraliserar lukt effektivt. Nu har jag den i en sprayflaska men tänkte göra en likadan i roll on och lägga till potatismjöl för att absorbera fukt. Borde fungera.

Har sedan ett tag sedan bytt till citronsyraspray i duschen istället för ättika. Mest för husfridens skull- alla gillar inte ättiksdoft. Så slog det mig att jag kan använda den för att sänka ph-värdet på kroppen före/under/efter dusch. Sprayar över mig eller där det behövs. Fungerar supebra! Tänk bara på att surt försämrara löddrande produkters skum- och tvättkraft

Läs inlägget om äppelcidervinägersköljning på kroppen och här för mer om hudens ph-värde!

Berätta gärna hur det fungerade för er om ni testar!

3 comments
  1. Catti said:

    Wow vilka bra tips! Kan du lägga upp ett ungefärligt recept på din spray deo?

    • Trodde att jag svarade på den här kommentaren men det måste hamnat fel. Ungefär en tesked bikarbonat per deciliter vätska. Tog mest rosenvattenm kanske 1/10 alkohol och 2/10 aloevera i mitt fall.

Kommentera

