Ingredienser i Apoliva puderprodukter

Apoliva lanserade ju för ett ganska bra tag sedan en smink-linje som inte skall vara fri från de värsta allergenerna. Först var jag inte alls intresserade men nu när jag börjat köpa fler ögonskuggor tittade jag närmare på dem.

INCI finns tyvärr inte på nätet vilket jag tycker är under all kritik. I synnerhet när man marknadsför de fina ingredienserna så hårt. Förmodligen är många av köparna inte intresserade av att själva ta reda på vad produkterna innehåller utan litar på apoteksföretag. Det har jag full förståelse för men för oss intresserade är det helt klart ett varningstecken. Det är ju inte direkt svårt att lägga ut INCI.

All kosmetika måste enligt regler vara märkt med INCI på ett visst sätt så man kan naturligtvis läsa direkt på produkten. INCI är nästan identisk på både ögonskuggor och puder. Det är bara färgämnena som skiljer sig något och silica kommer högre upp i ansiktspudren.

Talc

Mica

Magnesium Sterate

Ethylhexyl Palmitate

Silica

Glyceryl caprylate

Caprylyl glycol

P-anisic acid

Tin oxide

CI 77891 Titanium Dioxide

CI 77492 (Yellow) Iron Oxide

CI 77491 (Brown) Iron Oxide

CI 77499 (Black) Iron Oxide

Det är inte de renaste produkterna jag har sett men helt okej och jag kan tänka mig att använda dem. De ingredienserna som kan anses tveksamma är talk och caprylyl glycol. Talk för att vissa upplever att porerna täpps till men det finns också i äkta naturkosmetik. Caprylyl glycol kan var både syntetisk och natrulig. Så länge den syntetiserade formen är ren och inte innehåller rester av skadliga kemikalier har jag inget emot det.

Köpte faktiskt en tvådelad bronzer och en duoskugga ur sommarkollektionen på halva priset för ett par veckor sedan. Om ni tycker att de ser intressanta ut är de definitivt värda att köpa. Mer om dem en annan gång.

3 comments
  1. Annette said:

    Hej!
    Jag kollade in Apolivas produkter direkt när de kom, och jag fick maila flera gånger för att få svar, sedan kom INCI, efter lååångt om länge. Håller fullständigt med om att det är SÅ korkat av dem att inte lägga ut det! Deras svar var ”INCI står på produkterna” och ”gå till ett av apoteken”. Igen: Korkat!
    Sedan tog det så lång tid innan de fick prover – trots att jag frågade med jämna mellanrum på apoteket – på foundations att jag tröttnade, men sprang i alla fall på dem häromveckan.
    Jag har ljus nordisk hy och testade ljus och medium; ljus såg jag ut som ett lik i, och medium är även den superljus! Den stjäl ALL den lilla färg jag har i mig själv, ovanligt för en foundation. Men det sämsta var (förutom att innehållet inte är det bästa och att de i annonser säger att den bl a innehåller minimalt med nickel – den borde inte innehålla nickel alls!!!) att det blir rejäla ränder i den när man lägger på den. Jag är van vid att sminka och har provat med fingrar, svamp samt pensel, med ungefär samma resultat – den är verkligen svår att få ut jämnt! Den lägger sig i skikt och man ser verkligen sminkad ut; inte det allra minsta naturlig look. Vilket ju säkert även beror på att nyansen är helt fel.
    Ska, bara för skojs skull, se om det finns prover i mörk kvar, får se hur den nyansen blir när den kommer på. Jag har använt deras foundation i 2 veckor nu, i olika väder osv, så den har verkligen testats väl tycker jag. Det enda positiva jag kan säga om den är att när man väl fått på den och jämnat ut osv, så sitter den hyfsat bra – om man inte t ex snyter sig för då försvinner den direkt från näsan, haha!
    Förstaintrycket, väl pålagd, vid en titt i spegeln och av andra är den ger blir ganska matt (lite pudrigt på en del ställen men blankt på andra trots att jag har ganska torr hy) – och det är jag också efter den här testrundan!

    • Inge vidare bra. Oseriöst att inte lägga ut INCI först och sedan dröja med svar just eftersom just ingredienserna är det de framhåller.

      Låter inte som en bra produkt 😦

Kommentera

