Hårborstar och kammar en masse

Har ju en tendens att gå in för saker så infernaliskt när det är något jag vill veta mer om. För ett tag sedan var det hårborstar. Haft svårt att hålla mig från att skriva om det men känner att jag vill ha mer kött på benen innan jag skriver något.

En annan grej med mig är att jag gillar det genuina samtidigt som jag gillar att testa nytt. I min samling finns båda representerade.

 Några inlägg framöver kommer att handla om hårborstar och kammar. Här ser ni min samling.

Svinhårsborst lär vara det mest skonsamma och vårdande. Man skall gärna borsta igenom håret varje dag med en sådan. Det naturliga fettet från hårbotten sprids då över hårstråna och fungerar som helt gratis, naturlig, vårdande leave-in produkt.

Vad det gäller kammar skall de helst vara seamless, alltså utan gjutskägg. Det säger sig själv att det sliter mindre på håret. Antingen kan de vara utsågade för hand eller gjutna i ett stycke. Det senare har jag inte sett men alla kammar ovan är handsågade och handpolerade.

Mer om borstar snart!

Eller är det bara jag som blir lite till mig av denna bild?

17 comments
  1. Åh, du är inte ensam! Använder bara min tangle teezer just nu men ska verkligen leta upp svinhårsborsten jag har från Mason Pearson. Väldigt nyfiken på Kent, blir trevligt att läsa om.🙂

  2. Lydia said:

    Jag är med dig här. Har också märkt av att jag snöat in en del på kammar och borstar och mitt senaste inköp blev denna:
    http://eleven.se/ghd-narrow-dressing-brush-14848.html
    Nu ska jag tupera upp volym i mitt supertunna hår. Jag har även denna:
    http://eleven.se/macadamia-natural-oil-no-tangle-brush-19330.html
    Ett problem dock, med detta ”intresse” är att jag inte längre vet var jag ska förvara alla mina borstar – dom tar för mycket plats helt enkelt!

    • Ja det är inte som ögonskuggor direkt. Har de jag inte använder varje dag framför t-shirtar i byrålådan.

  3. Catti said:

    Vilken imponerande samling! Jag gillar också naturhårsborstar och kammar. Jag skulle framörallt vilja veta mer om den där tangle teezer eller vad den nu heter. Är den så bra som alla säger? Den är ju plast liksom…

    • Kul!

      Nej jag tycker inte att den är sååå bra. Använder den ytterst sällan men sambon gillar den. Använder hellre en bredtandad kan för utredning och en ”massager” i duschen till hårbottensmassage.

  4. C said:

    Jag ser bara en massa tortyrredskap.

    • Haha! Var du ett sådant barn som skydde hårborsten? Jag tycker det är så skönt att borsta håret och massera hårbotten.

      • C said:

        Det är snarare så att jag har lockigt hår och det ska aldrig borstas, om man inte självklart vill se ut som Sonia Rykiel i huvet. Sen är jag hår öm.

        • Hihi! En rikigt bredtandad kam att sprida ut balsamet med kanske jag vara något?

  5. Annette said:

    vad är gjutskägg?!?!

  6. Louise said:

    Hårborstporr när den är som bäst🙂

  7. Men gud vilka fina borstar du har! Mitt hår känner sig genast väldigt ledset över den trista (fast ändå vildsvinsborst) borsten hemma…🙂

    • Tack! Alla utom Manson är inte heller dyra så man kan få sig en fin samling utan att lägga massor av pengar på det.

  8. Blir jättespännande att höra vad du har att säga om dem! Är på jakt efter en ny borste som inte sliter på håret, använder just nu en vanligt plastborste från Lindex men har funderat på att köpa antingen en Tangle Teezer eller en svinhårsborste.

Kommentera

