Halloween-blod

För er som kommer att klä ut er till Halloween kommer här ett miljövänligt och billigt recept.

Min sambo (!) har lärt mig att göra fejkblod av röd karamellfärg, potatismöjl och lite vatten. Har inga proportioner men var försiktigt med vattnet. Googlat runt lite det tipsas ofta om sirap också. Beror väl på vilket utseende man vill ha. Med sirap blir det klibbigt och glansigt. Bara mjöl och vatten torkar det in som riktigt levrat blod.

Här är en video där de använder sig av choklasås också.

Karo Syrup är majsirap. I det här fallet går det säkert lika bra med vanlig sirap från sockerbetor.

Jag hade kokat egen chokladsås vilket blir mycket billigare- och godare. Då använder jag lika delar av valfri vätska (vatten, mjölk, grädde eller något annat om man vill experimentera och skall äta den), socker och kakao och gärna lite sirap för konsistens. Om den skall ätas blir det ännu godare om man blankar såsen med en klick smör. För er som inte gillar jättesött kan det vara värt att dra ner på sockret lite, det gör jag.

Brukar ni klä ut er till Halloween eller gör era barn det?

Kommentera

