Traditionella hårborstar

Alla de utredande borstar jag använder är en mix av vildsvinsborst och nylonpiggar. Detta för att komma ingenom tjockt långt hår. Har man en annan hårkvalitet kan andra alternativ vara bättre, läs här. Har testat enbart vildsvinsborst (denna) men de kommer bara ingenom översta skiktet.

Precis som jag skrev i det inledande inlägget skall piggarna vara utan gjutskägg eller annat som sliter i onödan.

Uppifrån:

Kent LBR2

Min första och enda rundborste. Blåser/fönar aldrig håret så jag har inte riktigt känt behovet innan men även bara genom att borsta med rundborste kan man forma och ge volym. Har inte något att jämföra med uppenbarligen men jag gillar den här. Släpper några borst då och då men inget som stör.

Kent NS01

Tänkt som en billigare variant av Manson Paerson då den är en blanning av svinhår och nylon. Perfekt motstånd i piggarna för mig och mitt hår. Gillar att de går igenom till hårbotten ordentligt. Inte så snygg men bra!

Denman D81L Large Porcupine-Style brush

Denmans mortsvarighet till den från Kent. Införskaffades för att se vilken som passar mig bäst. Inte lika bra för just mig so Kent och Manson. Piggarna är för klena för mitt tjocka hår. En bra borste i övrigt. Mamma kommer nog att få.

Manson Pearson ‘PopHandy size ‘Sensitive’ SB3

Lyxigare borste får man leta efter och bra är den. Perfekt styvhet i borst och piggar för mig. Sparar lite på den eftersom den är så dyr men försöker att sluta med det : P. Värd de 576 kr jag betalade hos Adells hundservice. Nu är priset lite högre där men mycket billigare än hos de otal andra återförsäljare som finns.

Kent köper jag från lookfantastic och feelunique beroende på var modellen finns och var det är billigast just då. Denman finns också hos lookfantastic.

Återkommer med hur man rengör den här typen av borstar.

6 comments
  1. Jag älskar min vildsvinsborste från Iris Hantverk :-), är så himla skön att borsta med i hårbotten och håret blir mycket finare än om jag använt plastborste.

    • Trodde att jag svarat dig men tydligen inte. De har så fina saker. Synd att de inte har någon webbshopp för konsumenter.

  2. Malin said:

    Jag gillar kammar. Jag tycker det gör att jag lättare behåller lockarna och vlymen i håret. Det känns också som det sliter mindre på håret. Jag använder i stort sett aldrig borste. Anledningen till att jag började med det var att jag frågade den frisör jag brukar gå till och han sa att jag glesare piggar desto bättre för det sliter mindre på håret. Jag trivs jättebra med det. Varje gång skog testar att använda borste ett tag så blir jag lite besviken och sp går jag tillbaka till mina älskade kammar. 🙂

    • Inne på samma linje, har mest använt kam sedan jag köpte den svarta Sägemann. Man får inte några jobbiga tovor heller och precis som du upplever håller lockarna bättre. Brukar borsta håret ibland på kvällen för att det är bra att sprida det naturliga fettet. Lockarna brukar komma tillbaka över natten på mig.

      Vad använder du för kammar?

Kommentera

