Mer om mig

På gränsen till onödigt ordentlig och pedantisk med det mesta men som tur är sätter otålighet stopp.

Allt som har med estetik att göra intresserar mig.

Kreativt och estetiskt sinne men urdålig på att måla av saker.

Kunde stora delar av IKEA-katalogen utantill när jag var yngre och en hel del fortfarande. Det var den enda inredningsrelaterade skriften som fanns att tillgå tills jag fick min första prenumeration på Sköna hem som 11-åring. Inredningsintresset har inte lagt sig.

Älskar att sortera och hålla ordning även om mina ambitioner ibland är högre än tid och ork. Att göra sig av med saker för att uppnå detta är en dålig lösning för mig. Det gäller att vara försiktig med vad man tar in istället.

Gillar städning, det har jag fått av min mamma och mormor.

Är (överdrivet) renlig och hygienisk. Hänger ihop med ovanstående punkt. Badtofflor, engångshandskar och tvål är måsten för mig. Hatar att bo på hotell av bland annat denna anledning.

Tar aldrig i toaletthandtag utan papper emellan om jag inte vet hur de rengörs eller återfinns hemma hos andra gelikar. Inser att det inte är farligt men äckligt i mitt huvud.

Praktisk av mig i alla avseenden. Syns både på inredning, kläder, shopping och allt annat där jag går fram. Ska givetvis kombineras med det estetiska. A match made in heaven enligt mig.

Strävar alltid efter det genuina samtidigt som jag gillar förbättring.

En fynd från NYC. Brevkniv av solid mässing. Praktisk, vacker (i betraktarens ögon) ekorre och genuin. Typsikt mig. Bild lånad från Jonathan Adler.

Historia har alltid varit ett stort intresse. Har nog att med att min pappa är passionerad historielärare men jag har också min egen nisch. Samtiden är morgondagens historia så det fångar min uppmärksamhet lika mycket.

Har alltid gillat film och TV. Böcker och tidskrifter likaså. För den som vill veta vad jag gillar; fråga bara.

Gillar gamla svenska filmer. Särskilt allt med Hasse Ekman framför eller bakom kameran. Sickan Carlsson gör mig alltid glad.

Underhålls av och gillar bra reklam, både på TV, nätet, i tidningar o s v.

Lyssnar ständigt på P1. Det har jag och pappa gemensamt.

Älskar att åka skidor, utförs. På vatten är också kul men det intresset ligger på is nu.

Småsnål på det sätt som jag beskrivit innan men lägger gärna mycket pengar på saker jag gillar.  Är väldigt medveten om och har stor respekt för pengars värde.

Bryr mig inte ett skvatt om märken utan bara kvalitet och utseende. Minst lika glad för dyra saker som loppisfyndade no-name saker.

Alltid gillat att laga mat och baka. Gillar det genuina även här. Halvfabrikat är inte min grej vilket kan uppfattas som snobbism men det håller jag inte med om. Min surdeg startade jag lååångt innan det var inne. Långkok och surkål är inget nytt under min sol.

Tycker att bäst-före-datum är en dålig idé. Tillverkningsdatum vid inhandlade samt smak- och luktsinne vid konsumerande är det jag bryr mig om. Använder mer än gärna utgångna livsmedel så länge de smakar bra som jag skrivit om tidigare.

10 comments
  1. Rana said:

    Jätte kul att läsa mer om dig och dina intressen!
    Och det är remarkable vad lika vid är!

    Alltså, allt förutom skidåkning och loppisfynd stämmer in på mig också!! haha!😀
    Och enda anledningen till att jag inte gillar loppis saker är för att jag gillar typ ”orörda” saker som inte har sugit åt sig liksom energier från annat och andra..men annars finns det ju skit fina fynd man kan göra på loppis! och det är ju sååå ekonomiskt😉
    Haha jag använder mig av en toa rulle (kartongen) när jag ska trycka på spola eller peta upp toa locket :p har INTE bacill skräck men bara för att man inte ser smuts innebär ju inte att de inte är där eller hur?

    och usch jag kan aldrig röra vid offentliga saker med mina bara händer! tex dörrar eller säten och stångar i kollektiv trafik! där är det ju bevisat hur många otäcka bakterier det finns allt från streptokock till annat hemskt:/
    men igen..jag tycker bara det är äckligt inte för att jag får panik eller så

    • Loppis är ett tveäggat svärd för mig med!

      Blä för allt det där!! Mitt tangentbord på jobbet är en fredad zon. Så fort någon har varit där med sina sketna fingrar måste jag gå över med diskmedel och sprit!

  2. K said:

    Roligt att höra mer om dig Ingrid! Vi har p1 gemensamt, radio är min grej och p1 är den enda kanalen för mig, den har allt man behöver. Favoriter är Studio1, Filosofiska rummet, Spanarna och Radiospykologen🙂 Nej, jag är inte pensionär hehe även om det låter så😛

    • UR på 90-talet och P1 har gett mig massor av kunskap!

      Tror att vi är fler som lyssnar på P1 än man tror men visst känns det lite pensis-varning fast det tar jag som en komplimang faktiskt🙂

  3. Louise said:

    Roligt att läsa. Det stämmer precis in på min bild av dig. Dessutom känner jag igen mig själv i mycket samtidigt som det är mycket som är totalt min motsats. Tex det där med bästföredatum, där är jag värsta nazin.

    • Kul att det har framgått.

      Nää men slänger du prima mat. Kaptalförstöring tänk på barnen i Afrika också😛

  4. Lotta said:

    Väldigt roligt att få veta lite mer om dig! Tycker att det ganska bra motsvarar bilden jag fått av dig genom bloggen. Precis som Louise känner jag igen mig i mycket av det medans vissa saker inte alls stämmer på mig. Kul att läsa i vilket fall som helst!🙂

Kommentera

