Kammar

Det är inte helt enkelt att hitta eller ens ta redan på om kammar är seamless eller inte. Skriver de inte ut det är de förmodligen inte det. Köpte nyligen en från Babyliss som verkade vara något speciellt keramiskt material men det visade sig vara en vanlig plastkamma med massor av gjutskägg. Tillverkare som Kent och Sägemann har handsågade kammar och är helt utan vassa kanter och skarvar. Underbart genuina!

Ovanifrån:

Kent A21T Comb

En utredningskam som göra jobbet bra. Haft lite svårt att vänja mig vid den eftersom jag är van vid den svarta mycket grövre. Bra att fördela balsamet med i duschen om inte annat.

Kent A OT Comb

Har alltid handväskan där den passar perfekt. Går faktisk att reda ut hela mitt hår med denna lilla sak, som en kniv genom smör känns det att använda den. Skulle aldrig gått med en vanlig plastkam.

Hercules Sägemann 13620

Haft den här i nästan tio år men visste litet om vilken kvalitetskam jag köpte. Hade läst någonstans att en bredtandad kam är bra att ha hittade den på outletet Freeport.

Bra bredd mellan tänderna, stora och bra. Tappat den otaliga gånger så ett par tänder har fått sig en nagg i ena änden men jag håller där så spelar det ingen roll.

Här kan man läsa om alla kammar från Sägemann.

Finns i denna svenska shop.

Kent-kammar köper jag från lookfantastic och feelunique beroende på var modellen finns och var det är billigast just då.

18 comments
  1. Catti said:

    Fina kammar. Jag använder också kam för att reda ut håret de är ju små och praktiska.
    Jag har en annan hårfråga, idag fick jag hem mitt första Santé brilliant care balsam, måste ju testa efter alla positiva recensioner🙂 Har du använt balsamet för balsamtvätt någongång? eller leave in styling? på tal om leave in så tycker jag att John Masters Organics citrus neroli detangler är mycket bättre som leave in styling (behöver bara liite, typ en ärtstor klick) än balsam man tvättar ur, känns odrygt i duschen.

  2. Lydia said:

    Om man har tunt, lite längre än axellångt hår och vill ha en kam att försiktigt kamma igenom håret med när det är blött (så att det inte ska torka i knasiga former och åt knasiga håll), vilken modell bör man spana in då? Nån som vet?
    Jag använder en glestandad sak i plast nu men den är tyvärr full av gjutskägg och det är jag beredd att betala en extraslant för att slippa.

    • Tror säkert att de från Kent eller Sägermann passar utmärkt även för den hårtypen.

  3. Lydia said:

    Är det gratis frakt till Sverige hos både Feelunique och Lookfantastic??

    • Lydia said:

      Är den helt utan gjutskägg?

    • Den är i trä va? Eftersom jag har svårt för att hålla i trä är det svårare för mig men mycket bra för håret. Tack för tips🙂 Skall nog gå och klämma på den.

      • Lotta said:

        Japp, den är i trä. Haha ja då kanske den inte passar dig. Men jag tycker inte att den är sträv, inte som en glasspinne liksom. Utan den är ganska så len, fast jag har i och försig haft min väldigt länge så jag kanske har slitit den len..kommer inte ihåg hur den kändes från början. Men jag gillar att den inte är i plast, har även hårborste i trä.
        Det är ju lätt att gå och känna på den iallafall🙂

          • Lotta said:

            Haha ja du får göra det🙂
            Ja de var fina också, men min ser fortfarande helt ny ut så den får hänga med framöver också. Slog dock till på en hårborste från Kent efter ditt inlägg (fast inte den du har, vill ha med bara svinborst). Har en annan i trä med svinborst men den är så sliten och börjar bli lite sunkig så det var dags för en ny.
            Horn verkar lite bräckligt ja, känns som om den skulle gå sönder om man tappar dem. Ytterligare en fördel med trä, taggarna går inte av i första taget.

            • Härligt! Kent har en del erfarenhet så du kommer nog bli nöjd.

              Det är helt klart en fördel med trä, kanske klarar jag det.

  4. Sani said:

    Jag har köpt kammar från Olivia Garden från baressoshop.se gjord i bambu och är supernöjd. Reder ut lätt håret och gör den mindre frizzigt.Rekommederas

Kommentera

