Enkel livsfilosofi

Med den här devisen från Folk och rövare i Kamomilla stad kommer man långt!

Klämkäcka råd är egentligen det värsta jag vet men visst är texten klockren? Infantilt kan tyckas men man behöver bli påmind. Varför inte med en trudelutt?

Tant Sofia å sin sida mår nog inte bra innerst inne. Alla känner vi minst en som henne. 6 minuter in här kan man höra henne- och alla andra sånger för den delen.

I mitt hus har vi en arg tant och en arg gubbe som är precis som tant Sofia. Alltid arga och självtillräckliga men jag har upptäckt att om man bara säger en snäll sak till i alla fall den arga tanten mjuknar hon direkt. Prova det på nästa kroniskt argsinta person! Verkar jobbigt att vara så arg hela tiden.

Pappa spelade alla sångerna på gitarr när vi var små också hade vi ett kasettband med hela berättelsen inklusive sånger. Kan nog de flesta sånger utantill fortfarande. Boken och skivan ges ut av Bonnier Carlsén.

Någon mer än jag som gillar Kamomilla?

8 comments
  1. Lydia said:

    Måste bara fråga. Har du eller någon annan testat ögonskugga från Larenim?
    Jag fick precis hem en och den bara glider på helt perfekt på ögonlocket (jag använder fingret i stället för borste/pensel). Den känns helt fantastiskt lättjobbad och jag fick snyggt resultat direkt. Jämförde med en ögonskugga från Tikei (även den matt) och det var rätt stor skillnad i “krämighet”. Tikeis går inte alls att smeta ut på samma snygga sätt utan är mer pulvrig och torr.

    Larenim ögonskugga kostar ca 47 kr från iHerb. Jag är helt såld direkt och sitter redan och spanar in fler färger.

    Det var dagens tips från mig!

    • Tack för tipset! Nu blir jag sugen på att klicka hem minst en :O Vilken färg har du provat än så länge.

  2. Lydia said:

    Jag köpte ”Ethereal” på ren chansning och den blev så jäkla snygg på mig! Nu har jag iofs inte kollat i dagsljus men i badrumsspegeln ser den ut precis som det jag var ute efter; en ”vardagsskugga” (jag har iofs aldrig på mig ögonskugga till vardags, men du förstår vad jag menar. En diskret, lättsam skugga) som ger ett helt fantastiskt djup till mina ögon.
    Mina färger är: ljus, neutral hudton (lite rosiga, kalla kinder), mörkbrunt hår (inget rött) och mörkblå ögon. Ethereal blev någon slags mellanbrun, matt nyans på mig och gör att det blåa i mina ögon blir klarare. Den går lite mot varm/orange och jag passar egentligen helt klart bäst i kalla färger på kläder osv, men den här runt ögonen blev ändå helt perfekt. En total fullträff!

  3. Lydia said:

    Kanske ska tillägga att den går mot varm/orange på mig alltså. Den ser inte alls så ut i burken så det blev kanske varmare ovanpå min lite varma nyans av foundation som jag hade som underlag när jag testade. Men det känns som en perfekt mellanbrun vardagsfärg för bara lite sotning/djup till blå ögon.

  4. Lotta said:

    Åh, jag älskar Kamomilla! Hade både bok och kasettband som liten och speciellt bandet lyssnade jag på jättemycket. Kan nog också alla sånger utantill fortfarande.

    • 🙂 Kul att de finns på youtube nu också. Faktiskt ett oväntat bra budskap inbakat i en berättelse som barn gillar. Ibland blir det så påklistrat.

      • Lotta said:

        Ja precis, inte så tillkämpat prydligt och korrekt som det kan kännas i många barnböcker.

  5. Hanna M said:

    Hurra jaa, Kamomilla!! Vi spelade upp teatern när jag gick på dagis, men det var fyra barn som ville vara rövare, så i rövarnas sång sjöng vi ”Kasper å Jesper å Jonathan (och Martin)”. Kommer aldrig att glömma det🙂

Kommentera

