Okej mini-tandkräm

Now Foods, XyliWhite Toothpaste Gel, Refreshmint, Fluoride-Free

Främsta anledningen till att jag återkommer till den här tandkrämen är inte för att den är så värst bra egentligen utan för att den är kostar drygt sju kronor och praktiskt liten. Perfekt resestorlek, inte sådär pytteliten som vissa resetuber är men tar ändå upp minimalt med plats. Man kan ju såklart fylla över sin favorittandkräm i någon liten tub men jag sträcker mig allt som oftast efter den här ändå när reseneccessären packas. (Har för övrigt alltid en neccessär packad med miniprodukter.)

Tandkrämen är på intet sätt dålig men i jämförelse med mina andra två favoriter är den inte lika effektiv och smaken är i mesigaste laget. Tänderna blir rena och andedräken fräschas upp men man måste arbeta mer för det. Kanske bara är bra då en allt för effektiv tandkräm lätt invaggar en i en falsk tro om att munnen är ordentligt ren när man egentligen inte varit tillräckligt noggrann. Tycker jag att jag ändå inte fått tänderna tillräckligt slipade när jag bara har den här att tillgå borstar jag med bikarbonat efter, det har jag alltid med mig.

Den innehåller sodium coco-sulfate vilket inte är den mildaste tensiden men har inte märkt det nämnvärt.

Köpt på iHerb. Tuben har ändrats nyligen men innehållet är samma. Finns också i stor förpackning.

Bäst: Smidig att ha med.

Sämst: Inte så effektiv som andra.

Functional Ingredients: Xylitol (25%), papain (whitening).

Ingredients: Water, xylitol (25%), hydrated silica, glycerin, sorbitol, sodium bicarbonate, sodium carbonate, sodium coco-sulfate, carrageenan (chondrus crispus), tea tree (melaleuca alternifolia) leaf oil, peppermint (mentha piperita) oil, spearmint (mentha viridis) oil, papain, potassium sorbate.

7 comments
  1. Min uppfattning är också att den precis klarar godkänt. Köper den precis som du enbart för den praktiska storleken och för att den ändå gör sitt jobb hyfsat bra. /N

    • Lite förvånad över att den stora säljer så bra o iHerb men visst är den här praktisk.

  2. Lydia said:

    Kan du förklara lite hur du gör när du borstar tänderna med bikarbonat? Strör du ut lite bikarbonat på tandborsten och gnuggar loss? Torrt eller med lite vatten till hjälp?
    Eller blandar du i bikarbonat i din vanliga tandkräm?

    • Bara doppar lätt fuktig tandborste med borsten nedåt i bikarbonatet. oftast. Ibland extra på tandkrämen. Som man känner. Ibland har jag också någon eterisk olja på.

      • Lydia said:

        Ska nog prova att strö lite över tandkrämen. Har provat borsta med endast bikarbonat och fy satan, jag fick nästan kväljningar. Smakar saltat rått djurkött, typ. Men jag är känslig i det här fallet tror jag, kanske funkar jättebra för andra.

        • Det smakar inte gott. Brukar göra det ganska fort och inte andas med näsan under tiden, då känner man inte smaken.

Kommentera

