Tvätta hårborstar

Att rengöra sina hårborstar är lika viktigt som att tvätta sminkborstar även om man inte behöver göra det lika ofta. Ju mer stylingprodukter man använder och ju smutsiga hår man använder dem i desto oftare behöver man rengöra. Omöjligt att säga i vilket intervall dock, beror ju såklart på hur ofta man använder dem och vilken ambitionsnivå man har.

Lösa hår tar jag ur varje gång jag använt borsten. Då och då går jag loss med en kam för att få loss mer. Titt som tätt sköljer jag borsten med varmt vatten. Ibland häller jag på lite mild tvål och borstar igenom med en ren nagel- eller diskborste. Någon gång varannan månad i alla fall gör jag numera rent dem ordentligt på det här sättet.

Baking soda är bikarbonat, inte bakpulver. Bakpulver innehåller dinatriumdifosfat, (natrium)bikarbonat och potatisstärkelsstärkelse och bikarbonat är ju bara nautriumbikarbonat.

Tänka också på att naturhår är känsligare än nylon och att inte använda en för uttorkande tvål/rengöringsmedel. Samma sak med gummit i botten. Jag använder Dr Bronner eller Dr. Woods.

Har gjort detta med Mason Pearson också för den som är orolig för om dyrare borstar klarar detta. Står inte riktigt såhär på deras hemsida så det är på egen risk men å andra sidan har de flera skötselråd som inte de flesta inte följer. Låter dem inte ligga i särskilt länge täcker dem heller inte med vatten. Kent är däremot mer liberala i sina instruktioner.

Viktigt så fort man använt vatten är att de torkar med borsten nedåt!

 

3 comments
  1. A said:

    Hej Ingrid! Har du några tips på hur man gör rent sin/sina tandborstar naturligt?

Kommentera

