Silke och åter silke!

Förutom naturkosmetik är silke det som gjort störst skillnad för min kliande atopiska hud. Skrivit om det flera gånger men det var ett tag sedan sist. Läs allt jag skrivit om silke här. I det här inlägget skriver jag om silkets fördelar och varför det är bra för atopisk och känslig hud. Det har också flera andra positiva egenskaper för hår och kropp.

Kort kan man säga att silkesfibern är längre än andra växtfibrer och absorberar fukt utan att kännas blöt. Dessutom absorberar inte silke huden eget fett på samma sätt som andra material.

Silkesmaskens kokong, ur dessa utvinns silkestrådar

För er som har småbarn med eksem säger jag bara, testa silkesunderställ nu på vintern! Tänker på när man var ute och lekte, blev både kall och svettig- hela kroppen känns som den var invaderad av rödmyror! Stackars alla småttingar som har det så! Vuxna är såklart lika betjänta av det men vi bestämmer ju själva och kan göra något åt det. Många som inte lider av det lägre kommer nog inte ihåg hur jobbigt böjveckseksemet var eller hur en liten barnkropp kan klia!

Låt dem gärna sova i silkespyjamas. Är det riktigt illa kan Dermasilk vara värt att prova. Önskar verkligen att jag vetat hur bra silke är när mitt eksem var som värst! Det är rena tortyren när hela kroppen kliar och man har små sårskorpor som kläderna fastnar i. Med silke närmast huden blir klådan mycket mildare och uthärdligare. Kan inte garantera några exceptionella resultat men det är det bästa jag någonsin har hittat! Många gånger bättre än pima cotton som många rekommenderar till känslig hud!

Köpt de flesta av mina silkessaker från Siden Selma och Sleep in Silk. Finns en del på stickade silkessaker på Åhléns och Twilfit också. Har ett jättebra linne från Åhléns som är tunt vilket passar perfekt som en andra hud under de flesta plagg. Mamma har ett par långkalsonger därifrån som hon är jättenöjd med. Generellt är både Åhléns och Twilfits silkeskläder tunnare än de andra jag har men ibland är det just det jag är ute efter.

Kommer i framtiden att beställa från utländska webbshoppar men mer om det när jag faktiskt testat. Är det någon som är nyfiken på vilka webbshoppar jag hittat svarar jag gärna i kommentarerna.

Siden Selma och Sleep in Silk har titt som tätt rabatter. Brukar passa på att handla när det är 10% och fri frakt. Anmäl er till nyhetsbreven för att inte missa erbjudanden.

Silke är inte veganskt utan kommer ju från en larvs puppa. I de flesta fall när silke framställs dödas larven. Personligen har jag inga moraliska problem med det även om jag såklart önskar att inga djur skall behöva lida för min fåfänga. Hurvida larverna lider vid framtsällning av silke skall jag låta vara osagt.

Förrsten, säger ofta siden lite slarvigt men siden är vävd silketråd alltså ett tyg av silke. Vet att det är så men är ändå lite slarvig.

7 comments
  1. Lydia said:

    Jättebra att du skriver om detta! Då får hemskt gärna uppdatera oss med vilka utländska shops du hittar och varifrån det blir billigast och bäst att beställa. Meddela gärna när någon av dom svenska har erbjudande också, det skulle iaf jag uppskatta. Jag ska definitivt bunkra upp med lite sidengrejer, främst örngott, men det får bli när ekonomin är lite bättre.

  2. Vad intressant! Jag har aldrig tänkt på att silke kunde vara bra vid eksem, dock har jag ju aldrig haft problem med eksem. Men jag känner människor som har. Jag använder silke mest för att det är skönt, vackert, andas och känns lyxigt. Då kan jag fortsätta med det helt enkelt!🙂

  3. Vilken underbar blogg du har! Har en liten tjej som har problem med eksem främst under vintern, måste testa med siden nästa vinter. Tack för mycket bra läsning!

Kommentera

