Bilder

Man kan inte säga att jag är slösaktig med bilder. Finns flera anledningar till det. Föredrar att lägga in en snygg bild som inte är min egen framför en sådär bild som jag tagit själv. Chansen att få bra bilder är större om man har dagsljus. Som de flesta andra med standardarbetstider är jag sällan hemma när det är riktigt ljust. Helgerna är därför fototillfällen. Då vill det till att det inte ligger för mörka moln över heller. Ibland får jag nöja mig med lampljusbilder tyvärr.

Helst ska min sambo vara hemma och ställa in kameran åt mig. Han kan lika mycket om naturkosmetik som jag kan om kamerainställningar och vice versa. Lite information har gått in men inte mycket. Mycket kan fixas till med redigering. Redigerar alla bilder oavsett men det är lättare med en bra bild från början.

Här har jag nästintill optimala förutsättningar. Oredigerad bild.

Här har jag redigerat lite, det räcker tycker jag. Färgerna är klarare, bilden är ljusare och kontrasterna skarpare. Färgtonen är blåare vilket jag gillar.

Ser ni skillnaden?

Allt på bilden har jag tagit individuella bilder på för att använda senare. Det är standard att jag gör så när tillfälle bjuds.

Är det något särskilt ni är nyfikna på som ni ser på bilden?

10 comments
  1. Hanna M said:

    Sminkdosorna och vitamin c-serumet är jag nyfiken på!

    • Det är puder och bronzer från Physicians Forumula. Gillar puderet även om det är för rosa i tonen, har translucent fair. Bronzern har jag inte använt så mycket.

      Båda finns på iHerb i flera färger.

  2. Hanna Li said:

    Min namne ovan är nyfiken på exakt de saker som jag blev intresserad av! Sminkdosorna och c-vitaminserumet😉

  3. Michaela said:

    Är nyfiken på tandkrämerna. Har flera från Jason och är väldigt nöjd, men just de ovan har jag inte testat.

    Tycker dessutom att det är roligare med icke-perfekta självfotade bilder än tagna genrebilder. Jag vet att de flesta bloggare inte håller med mig, men för mig är det texten som är det viktiga, finns det en bild så är det roligt, men då ser jag som sagt var hellre en taskigt tagen egen bild än någon meningslös bild som finns bara för att det skall finnas en bild. Obs! Menar inte att du brukar ha meningslösa bilder, menar rent allmänt. Den enda genrebilden jag tycker om är din ekorre, den är så söt! (Haha, faktiskt sant! :))

    • Den är med flour och ska nyttjas av min sambo. Väldigt lik den röda fast med flour då.

      Jag stör mig enormt på iPhone-bilder eller mörka bilder tagna utan känsla med en halvkass kamera. Inga namn nämnda men det är många som har sådana i mängder på sina bloggar. Vet att vissa uppskattar det men icke jag. Instagram är inte för mig kan man säga. Kan bero på att jag är perfektionistisk. Inte för att allt är perfekt här… För mig skall det vara estetiskt tilltalande. Det värsta är ju förstås en helt onödig sådan, vare sig den är egen eller en från nätet. Jag menar mer om jag ska skriva om en produkt så tar jag hellre tillverkarens om jag inte har någon egen snygg.

      Ekorren är ett alternativt självporträtt. Kul att du gillar den lika mycket som jag. Kommer att byta den till en egen bild. Kan bara inte bestämma vilken. Har så många fina ekorrbilder.

  4. Haha, vi jobbar på exakt samma sätt märker jag. Under helgerna fotas det som bara den för att förbereda veckans inlägg. :0) /N

Kommentera

