10% på ALLT i TRE DAGAR hos iHerb

Idag är det Black Friday men på iHerb är det Green Friday.

8 comments
  1. linnea said:

    Hej jag skulle vilja ha lite hjälp på iherb.com. så vitt som jag förstått det så slipper man betala moms om varornas värde understiger 300 kr. är det med eller utan frakt? och man ska väll då räkna det innan rabatten dras av?. utan rabatten så är mitt paket värt 42,7 dollar = 284,88 kronor. men med frakten så blir det 324,91 kronor.. klarar jag att få igenom mitt paket till sverige utan övriga avgifter🙂 lr blir det nu risk för moms, om man ska räkna med frakten?

    • Det är inte en officiell gräns utan vad de flesta upplever. Frakten räknas inte med då det är varuvärdet som ligger till grund för momsen.

  2. linnea said:

    Okej🙂 nu läste jag precis på tullverkets hemsida. såhär står det där.

    Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.
    http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

    men samtidigt så har man ju läst att du klarar dig utan avgift när du bara räknat summan för produkterna och inte med frakten i den summan.
    men då borde jag klara mig eftersom varona kommer upp i 42,7 utan frakt?🙂

    • Om man googlar runt lite upplever de flesta att man klara sig under 300 kr. Vissa har tur och slinker igenom med mkt högre belopp. Det är inga garantier eller regler som säger detta alltså.

  3. linnea said:

    oj nu såg jag precis i din guide att man inte behöver räkna ut totalvärdet innan rabatten.🙂 bra då kan jag ju plocka på mig lite mer

  4. adde said:

    Andra saker såsom tandkräm, kosttilskott, rengöringsprodukter blir det moms på dessa produkter också? Om man köper ett paket med blandade saker hur blit´r det då?

    • Håller man sig 300 brukar man klara sig men det är som sagt inga garantier. Momssatsen är samma på dessa varor utom mat och kosttillskott som har 12% och de andra 25%. Tullsatsen är jag inte säker på och hittade inget på tullverket.se men det är inga stora summor i tull utan momsen är oftast högre än tullen.

Kommentera

