Spartips?!!

Läste det här inlägget om spartips på en stor blogg. Många kommentarer är tacksamma och glada. Blir förbluffad. Är någora av de här ”tipsen” en nyhet för någon annan än de som skulle behöva vara med i Lyxfällan? Alla ”tipsen” är ju självklarheter. Visst är det sätt att spara men man kan lika gärna säg att det som kostar mycket och inte är nödvändigt kan man spara in på. Slösa inte på onödiga saker. Själva innehåller i ”tipsen” är bra men jag vänder mig mot att detta skulle vara något som man inte redan vet. Får mig att tänka på en scen i SVT-serien Cleo där de hade en konsult som kom fram till att om de säljer mer tjänar de mer pengar.

Min sambo tycker att det är jag som inte lever i verkligheten. Visst är jag specialintresserad av att fynda och är välidgt sparsam med det mesta men kan dessa tips komma som en nyhet för någon som förstår plus och minus?

Mitt bäst spartips för den som tycker att pengarna rinner mellan fingrarna är att tänka på alla slentrianmässiga beteenden som egentligen inte ger en någonting.

Är du till expemel en såda som köper kaffe eller en dricka varje dag ute på stan men mest gör det för att du är sugen på kaffe eller tröstig- inte för att du vill ha det där underbara automatkaffet eller 50 cl Colan för hutlöst literpris. Tänk en extra gång och försök förutse det skriande kaffebehovet eller plötsliga törsten.

En av mina absoluta käpphästar är att jämföra priser, på allt, men det som oftast kommer på tal är dagligvaror. Hör ofta personer som menar att de går in i affären och köper det de vill ha helt enkelt och att de inte kan få det de vill ha på annat sätt. Gör inte det om du vill maximera dina pengar! Kolla jämförpriser och handla inte typsikt dyra varor såsom kött och ost i närmsta lilla butik. Betala inte för varumärken endast. I många fall är det exakt samma produkt men annan förpackning. Testa butikens eget märke och se om någon märker skillnaden.

Detta är en känd strategi från företag, i synnerhet i dagligvaruhandeln, att ha ett gammalt inarbetat varumärke för de som gillar att handla på det sättet och inte reflekterar mer, sedan har de en linje som är mitt emellan för den någorlunda medvetana och en lågpris för de som vill hålla i slantarna. Exakt samma sak med mediciner.

Oftast, inte alltid, är det samma produkt från samma fabrik/leverantör. Därmed inte sagt att man alltid måste välja den billigaste. Köper själv ekologiskt odlad mat så långt det går men kolla jämförpriser även där. Ofta är matvarubuikernas egna ekologiska varumärke billigare än konventionella inarbetade märken och mycket billigare än ”märkes-ekologiskt”.

I vissa fall är det dyraste bättre, ibland är det tvärtom men oftast avgör inte priset kvalitén eller smaken.

Med det här sättet är det inte ett måste att storhandla i en ”billig” stormarknad, det är en fördel att göra det ibland om man har möjlighet, särkskilt sådant som håller länge.

Det är ett annat sätt att tänka och för mig är det inte det minsta ansträngande. Får en kick av det. Det fungerar bra för mig. Därmed inte sagt att det finns något egenvärde i att hålla på som jag gör. Sätter man stort värde på att göra som man alltid har gjort och gärna betalar vad det kostar, då har jag inget att invända. Vill man, eller rentav måste, spara är det en strategi som fungerar.

3 comments
  1. Hennes spartips kändes lite väl extrema. Jag tror nog att har man det redan krävt har man säkert sett till att dra ner på de stora sakerna.
    Jag tror – som du – att det är de små sakerna som man kan spara in på. Ett tips som jag och min sambo brukar göra är att åka ut till en större stormarknad ibland. Vår strategi är att kolla upp alla deras extrapriser av basvaror, frysvaror och dyrare varor som olika sorters kött, fågel etc. Sedan pinpointar vi dem och köper i stort sett bara kampanjvaror och fyller frysen. Ibland kommer vi väldigt billigt undan och maten räcker nästan alltid till nästa månad.🙂
    Sedan håller jag även med dig att som inbiten INCI läsare av hudvård så läser man numera innehåll på mat och jämnför och oftast är det inte någon större skillnad.🙂

  2. Kristin said:

    Vanligt sunt förnuft är tyvärr inte särskilt vanligt alls…att titta på Lyxfällan är facinerande, hur kan man inte reagera när man ligger 10-20 000 back i månaden????
    Jag har, tack vare dig Ingrid🙂, blivit alldeles för sparsam för att handla i Sverige när det gäller hudvård, här är det, nästan iaf, iHerb all the way. Det klickas hem fr Naturisimo och Bionaturel med men mest iHerb.( Beställde förresten Pai Rosehip oil fr Naturisimo men enligt mina beräkningar så skillde det inte mkt alls mellan deras och de svenska priserna, jag trodde att Pai var ett brittiskt märke och att det då brukar vara lite billigare i ursprungslandet?)
    När det gäller mat så handlar jag ALLTID kampanjvaror när det kommer till kött och kyckling tex, jag är (ofrivillig….) särbo och har en liten dotter så då gäller det att hålla i slantarna.
    Jag gör hemmagjorda masker med bla honung och skrubbar med olivolja och socker och det har jag ju såklart snappat upp här så du gör ett väldigt bra jobb med din blogg och dessutom så svarar du alltid tålmodigt och trevligt även om man kanske ibland kommer med frågor som för insatta har väldigt självklara svar.

    • Jag hoppas och tror att de i Lyxfällan är specialfall men jag vänjer mig aldrig vid det. Kolla Lyxfällan med Calle Schulman. Oj oj, hoppas att han skämtade när han trodde att hemförsäkring ingår i andrahandshyran.

      Kul att du också har lika stor glädje av iHerb och de andra utländska sajterna. Ännu gladare blir jag att du gör saker hemma. Det är så enkelt och så bra!

      Tack för berömmet! Blir ibland förvånad över att man lägger sig vinn om att fråga mig när svaret finns några klick bort, oftast här på bloggen under någorlunda pedagogiska rubriker, taggar och kategorier. Jag gillar att söka fram egen info men inser ju att andra vill få det serverat.

Kommentera

