En stilla bedjan i mörkaste midvintertid

Nu kommer jag låta som den präktigaste skolfröken i ullkjol och praktisk kort frisyr men det är det värt. Är nog lite irriterande präktig i vissa avseenden men det står jag för. Är för den delen opräktigt fåfäng på andra sätt.

Ju fler som följer dessa saker desto färre skadas med allt vad det innebär av lidande och samhälleliga kostnader!

Kom ihåg att använda reflex av något slagt! De relativt nya mjuka är så praktiska och klirrar inte. Dessutom finns de i fina former. Vilken skillnad det gör för hur väl man syns!  Min sambo vägrar reflex men jag har satt på några band som han inte direkt märker heller kan ta av mohahaha! Skall köpa den här sprayen också. Har länge efterlyst en sådan produkt men hittade den först nu iför det här inlägget. Miljövänligheten är jag dock osäker på. Glöm inte att byta reflexer då och då också!

Använd cykelhjälm! Det är inte snyggt eller direkt praktisk men det är och ser mycket dummare ut att komma farande utan. Ha lyse också såklart! 70% av alla cykelolyckor är singelolyckor så man är inte mer säker för att det inte är några motorfordon i närheten. Visst är det trist med frisyren men om man har en icke-hjälmvänlig frisyr kan man fixa håret när man kommit fram till destinationen istället för hemma. En annan vanlig invändning är att det är så jobbigt att ta med hjälmen. Det går i de allra flesta fall utmärkt att bara låta den vara kvar på cykel, regnar det kan man slå in den i en påse. Har haft min hjälm så hur många gånger som helst i centrala Göteborg. Själva cykeln är däremot en annan historia, där har jag en kätting. Vet att det är svårare i Stockholm men då kan man vidta någon av följande åtgärder. Om man nu befinner sig i ett område där saker försvinner eller bara är allmänt försiktig kan man antingen låsa fast bandet (gör jag ibland) eller skaffa en sådan här, går också att göra en liknande själv.

Använde bälte på bussar där bälte finns och alltid i bil också men det gör väl alla redan. En minoritet gör detta har jag noterat på bussen jag åker varje dag. Varför inte liksom? Själv tycker jag att det är bekvämt att inte skumpa runt. Ni vet väl att det är lagkrav på att använda bälte i buss? Förhoppningsvis kommer regleringen att ändra inställningen till detta på sikt precis som med bilbälte alias fegsnöre en gång i tiden.

Det är lätt att säga allt detta, jag lever inte alltid som jag lär men i de här fallen gör jag faktiskt det och har alltid gjort. Gissa om min blåa hjälm och reflexklirr kommenterades på högstadiet…? Helt övertygad om att det är för att mamma och pappa alltid föregått med gott exempel som det sitter så grundmurat. Mamma pyntade oss med reflexer som om vi vore julgranar och det skramlade likt en koskälla när vi kom gående. Pappa frågar fortfarande om jag har reflex om jag skall ut i mörker.

De hade alltid hjälm på cykel och var supernoga med bälte hur kort sträckan än var. Minns till och med när vi skulle åka taxi och chauffören inte visste om det fanns några i bak. Då ryckte pappa upp sätet fick fram alla bälten, annars hade vi inte åkte med den. Fick nästan panik för ett år sedan när jag var tvungen att åka flera kilometer utan bälte i en kompis cab!

Till min och landstingens stora glädje har nästan alla numera hjälm i skidbacken. Kommer man utan tittar folk snett nästan, i alla fall i skandinaviska fjällen. Åkte utan hjälm ett år när den plötsligt blivit för liten men annars har jag alltid använt det. Numera är skidhjälmar otroligt bekväma i jämförelse med barndomens Jofa-bowlingklot.

Visst låter det präktigt? Har ibland ullkjol men har alltid haft långt hår, fast det är också väldigt praktiskt.. Vill också passa på att slå ett slag för broddar- även på unga! Har haft ett par i några år nu. Vilken befrielse det är att slippa halka runt. Plötsligt kan man springa till bussen även i halka! Man måste ju inte ha dem på hela tiden, de är faktiskt inte alls svåra att bära med sig.

För er som också vidtar dessa säkerhetsåtgärder; superbra! För er som inte gör det; anta utmaningen och återkom!

Har ni fler enkla men effektiva sätt att skydda sig i vintemörkret?

Hur tänker och gör ni?

16 comments
  1. Michaela said:

    Ja, det är faktiskt galenskap att inte ha reflex eller hjälm. I Stockholm har nästan samtliga cyklister man ser hjälm, nere i Lund har typ INGEN det. Inte jag heller, för övrigt… Fan, måste skaffa. Har inte cyklat på så länge, fastän jag har en fin Skeppshult natur och allt.

    • Michaela said:

      Jag tycker för övrigt inte att du är präktig, jag tycker att du är jättesnäll och väldigt omtänksam som försöker få dina medmänniskor att skydda sig.

      • Bra att du tar det så! Hade själv kunnat störa mig på mig själv om jag inte hållit med. Du är förresten inte ensam om att göra mot bättre vetande. En bekant som jobbar med hjärnskadade var med om en relativt svår cykelolycka, hade lång rehab men klarade sig utan men precis. Bara ett kort tag efter ser vi henne komma cyklande utan hjälm påväg till jobbet genom halva stan. Hur dum då man vara? En läkarkollega till min sambo fick en storke alldeles nyligen, först såg det illa ut men han klarade sig också ok. DAGEN EFTER ser han honom gå ut och röka igen!! Känns det inte som att man hade änglavakt och fick en andra chans? Varför tar man inte vara på den då?

    • Visst är det!

      Åhh Natur är den finaste! Har en Nova (lyx?) som jag älskar, den är lite mer lättcyklad i backar och så än Natur så handlaren rekommenderade den. Har superförsäkring på den fast just nu när jag pendlar blir det inte så mkt cyklande, hoppas kunna cykla till jobbet snart.

      Skaffa hjälm om du skall upp på Naturen igen!!!

  2. Jenny A said:

    Håller med! Cykelhjälm är lika viktigt för alla åldrar. När jag cyklar använder jag förutom hjälm även en reflexväst. Även dagtid syns man bättre i reflexväst. Har köpt samma till min sambo men han tycker det känns barnsligt, framförallt hjälmen. Men då brukar jag säga att han får cykla ensam utan mig om han ska vara så fåfäng.

    • Väldigt bra med reflexväst. Fler och fler har det numera!

      Tycker i ärlighetens namn att det ser ointelligent ut utan hjälm. Se vad han tycker om det😛

  3. Här har vi reflex och även Zanto. Kan passa på att tillägga att det finns många bra reflexer för hundar. Dels västar och så även halsband. Min favorit inom halsband är ett så kallat jakthalsband. Det är ett elastiskt reflexhalsband som även har mjuka flärpar som går ner från halsbandet och gör synligheten ännu bättre. Speciellt i fram då hundens huvud ofta döljer halsbandet.

    • Ja det är den säkert. Den är gjord för djurens päls egentligen som jag förstår det.

  4. Estelle said:

    Tycker också bara att det är bra att du skriver om sådana här grejer!🙂
    Förresten, vem har sagt att det skulle vara så fel/fult/fjantigt eller liknande att vara präktig egentligen?!?
    Att vara präktig har ett oförtjänt dåligt rykte tycker jag.
    Om man läser på synonymer.se så ser det ut så här:

    PRÄKTIG
    Bra, utmärkt, förträfflig, av god kvalitet, ståtlig, praktfull, härlig, glänsande, magnifik, ypperlig; ordentlig, hederlig, pålitlig, rejäl, rekorderlig, ansenlig, stadig, gedigen.

    Är inte det en himla massa bra egenskaper kanske?!?

    Använder alltid reflexer och skaffade ett par broddar förra året som jag använt för första gången i år idag, även de har reflex🙂
    Tyvärr har jag ingen cykelhjälm, har inte blivit av eftersom jag cyklar så sällan (några gånger per år), men borde väl ha en iallafall…

    • Håller egentligen med dig, tycker att det är fint att vara präktig men i många fall gränsar det mot förnumstighet. Antar att det har med svensk avundsjukhet och jantelag att göra, man får inte tro eller göra sig bättre än någon annan.

  5. Använder också reflex och lyse på cykeln men har tyvärr inte skaffat någon hjälm ännu. Känner igen mig i det där om julgranen, när jag var liten och skulle gå ut i mörkret brukade jag sätta på mig alla reflexer vi hade, mamma brukade kalla mig för en vandrande julgran.🙂
    Tyvärr är jag inte lika flitig med reflexanvändningen idag men jag försöker alltid använda åtminstone ett reflex då jag är ute i mörkret.

Kommentera

