Må bra av doft och salt

Min favorit från förra året hänger i än, flaskan med Julmys är inne på tredje säsongen. Precis som jag skrev förra året har dofter väldigt stark inverkan på mig. Aromacreative har en liknande som heter God Jul. Finns att köpa hos Skinlife bl a. Självklart kan man blanda ihop en själv också. Man måste inte ha alla oljor för att få en trevlig doft. Julmys har jag sett i flera vanliga hälsokost men finns också här.

01122012-DSC_2560

Ljuslyktan till höger är en saltsten. Har länge velat ha en sådan men mest hittat de naturligt rosa vilket jag inte gillar. Nu hade de äntligen en prisvärd på Life. (Alla Life har tydligen inte tagit in den trots att den var med i reklambladet, märkligt.) Väldigt dekorativ nu i vinter, ser ut som en snöboll. Salt skall ju ge en bättre luft. Läs mer här.

Aromalamapan är från Indiska. Har flera sådana i mitt presentlager. På sommaren ger jag gärna bort en Stop it och resten av året följer någon annan olja med som jag tror passar mottagaren. Alla fattar inte riktigt vitsen med att bränna oljor på det här sätt och tycker att det är hokus-pokus.

Har ni något speciellt i aromalampan såhär års?

27 comments
  1. Kasia said:

    Sitter just nu med växtörtfärg i håret och tänkte kika in på din blogg för att se om det kommit upp något nytt inlägg och jag blev inte besviken🙂 När det kommer till doftoljor så är min favorit några droppar av lavendel och apelsin tillsammans men julmys låter härligt. Jag har också en saltstenslykta hemma🙂 men min är dock brunrosa. Hur kan man tycka att aromaterapi är hokus-pokus, det är ju väl ingen nyhet att dofter påverkar vårt sinne.

    Skulle vilja skriva något speciellt till dig Ingrid för att visa min uppskattning och alla de positiva känslor jag har för dig och din blogg men kommer inte på något just nu utan jag skriver att jag gillar mycket mycket mycket din blogg och gillar ditt förhållningssätt till saker och ting och livet i stort. Fortsätt med din fina blogg!

    • Vad blir det för färg i håret? Nu blir jag påmind om att jag borde använda min neutrala henne som stått läänge nu. Verkar så krångligt.

      Gillar också just lavendel och apelsin! På kvällen lägger jag till mejram också, denna kombo skall ju få en att sova extra bra. Hade en droppa Julmys i kaffet häromdagen också. Skrev det inte inlägget eftersom den inte är avsedd för det men alla oljorna är ju från kryddväxter så det borde inte vara det minst dåligt.

      Funktionen är ju densamma oavsett färg. Hos oss passar vitt helt enkelt bättre.

      Jag tror inte att folk inser hur mycket det påverkar utan tror att det mest är ”lukta gott” som vilken parfym som helst men vi vet ju att eteriska oljor är något helt annat. När jag berättar om Stop it tror de flesta att det är påhitt men jag vet att det fungerar.

      Ett leende spred sig direkt över hela mitt ansikte när jag läste det du skrev! Vad glad jag blir att det är den känslan du får för det är det jag vill förmedla. Vill att detta ska vara ett ställe man tittar in för en trevlig stund, information och ibland också få sig en tankeställare. Kommentarerna gör så oerhört mycket! Hade inte kunnat skriva samma utan alla er som tar er tid att kommentera. Dessutom ger det energi till mig att fortsätta. Säg bara till om du har några idéer eller önskemål!

      Stor Kram!

  2. Lydia said:

    Åh vad glad jag blir att du tipsar om en vit saltstenslykta! Har också varit på jakt efter en men klarar inte av dessa rosa och aprikosa varianter. Ditt inlägg kommer med perfekt tajming, blir till att bege sig mot närmaste Life-butik. Tusen tack!

    • 🙂 Som jag skrev ovan köpte jag min i Femmanhuset vid Polarn och Pyret. Life vid Systemet hade inte. Rapportera gärna vad du tycker.

  3. Lisa A said:

    Nej men jag skulle gärna vilja ha det. Har hela hösten haft ett behov av lavendeldoft (fram till i år har jag avskytt lavendeldoft) men har märkt att det har en lugnande verkan på mig. Tror det är kroppens sätt att genom doftsinnet tala om att man skall sluta stressa. vilken life-butik var det? Är det i stan får jag skicka mannen på hokus-pokus ärenden😉.

    • Lavendel är typ bra för allt men särskilt lugnande. Gillar att kombinera med apelsin och grapefrukt.

      Den inne i Femman vid Polarn och Pyret. Den vid Systemet hade inte i vitt och skickade mig vidare.

      Jag tror mycket på det där med att det finns något mer som gör luften bra annat än föroreningar, fukt osv. Känner snabbt när det blir sådär elektriskt. Det förklaras just med att det är fel laddning. Vet inte exakt vad det är som gör det men kan salt göra det bättre så är jag glad.

  4. Estelle said:

    Var precis på en hälsokost och sniffade på en eterisk olja av kanel, en variant som var lite sötare och rundare än de brukar vara (tycker att kanel kan lukta lite strävt och bittert annars) och blev fast, så den fick följa med mig hem och ska testas i aromalampan i kväll🙂
    Har inte använt mig av min aromalampa sen förra året…

  5. Lotta said:

    Min favorit såhär års är Primaveras Winter Fairy Tale med doft av apelsin, mandarin, vanilj och div. juliga kryddor, den är fantastisk!

      • Lotta said:

        Nej, jag köper den i England. Min storasyster bor där och jobbar i en hälsokostbutik som säljer en del Primaverasaker. Så då brukar jag passa på🙂
        Jag undrar om den på bilden är samma som Winter Fairy Tale? Innehållsförteckningen stämmer inte riktigt med det som står på min flaska, men å andra sidan har de inte skrivit ut alla ingredienser på den utan det står Orange, Mandarin, Vanilla etc. Sen säger min näsa mig att den även innehåller en del juliga kryddor men kan inte säga exakt vilka. Det är nog samma ändå. Jag har aldrig handlat från Bio-Naturel.

          • Lotta said:

            Men då är det nog samma. Vet inte hur det funkar att beställa från Bio-Naturel, jag hade kunnat kolla i England till dig men jag ska inte dit förrän vid nyår och då kanske det är lite sent för juldofter..fast jag tycker i och försig att den typen av dofter passar hela vintern. Primavera har flera andra julblandningar som också är trevliga men jag har bara denna. Blev sugen på en lite mer kanelig doft så när jag var på Gröna Boden idag tänkte jag slå till på doftblandningen Pepparkakshus, och nu när jag kom hem såg jag att de råkat ge mig pepparmynta istället..suck.

            • Det hade varit trevligt om du har lust. Det gör inget att det blir vid nyår, håller med om att det passar hela vintern. Skall nog inte beställa på ett tag från Bio-Naturel ändå. Frakten kostar 6,90 € så jag beställer inte därifrån om det bara är ett par saker jag vill ha. Tysk naturkosmetik har bra priser där annars. Här kan du läsa mer om hur det fungerar

              Trist att du fick fel! Hänt mig många gånger fast med andra saker. Har en fix idé att inte ta varan som är längst fram och ibland får jag en annan när jag tar i blindo och inte kontrollerar efter. :S

              • Lotta said:

                Ja absolut, jag kollar gärna! Det är en helt fantastisk affär min syster jobbar i, älskar den! De har så otroligt mycket fina grejer, allt mellan himmel och jord! De säljer även lokalt tillverkade matprodukter och har ett café. Det är verkligen en hel livsstilsbutik. Sparar alltid pengar inför mina resor dit så att jag kan köpa saker där och bunkra upp. Jag kan ju såklart inte lova att de har den doftoljan just när jag är där, men jag lovar att kolla efter den🙂

                Haha sån är jag också, tar aldrig den längst fram. Men på Gröna Boden har de eteriska oljor bakom disk, så hon måste tagit ur fel låda när hon hämtade den åt mig. De börjar ju på samma ord.

              • Var i England ligger denna butik? Tror att du nämnt det tidigare men jag vet inte.

                Haha, skönt att vi är flera med denna egenhet. Du får säkert byta den men irriterande att behöva gå tillbaka.

  6. K said:

    Vill instämma i hyllning ovan, jag gillar din blogg skarpt. Den känns personlig på en sätt som är lite svårt att beskriva. Din personlighet lyser igenom hela tiden på ett särskilt sätt. Sedan gillar jag innehållet också, många bra tips och trevliga inlägg. Är en trogen följare🙂 Nominerade dig till årets blog på ”en lagom dos grönt”. Du kom inte med men du ska veta att vi är många som diggar dig😉 Kram!

    • Tack vad glad jag blir!

      Tack för nomineringen! Känner att ni är många som gillar det jag gör och det gör att jag vill skriva mer och bättre. Mitt mål har aldrig varit att få så många läsare som möjligt. Istället vill jag att ni som läser verkligen skall gilla det och att jag skriver precis vad jag vill. Ingen crowd-pleaser här inte. Men det är ju kul om så många som möjligt gillar det jag gör.

  7. Lotta said:

    Hm, av nån konstig anledning fanns det ingen ”svaraknapp” under ditt senaste svar så jag får skriva här. Tar det som ett tecken på att jag kanske kommenterat detta inlägget för många gånger, haha! Affären heter Archie Browns och ligger i staden Truro i Cornwall. Finns även en Archie Browns i Penzance vilket är deras huvudbutik men den har jag aldrig varit i.

    • Ser det också nu. Kanske finns en gräns för hur lång en sådan konversation kan vara? För många gånger kan man inte kommentera!

      Där är jag tyvärr inte ofta! Reste runt i England och Wales, bl a Cornwall -98 med min familj. Pappa är anglofil och engelsklärare. På 80-talet var han språkreseledare på flera orter. Det är så vackert landskap. Är man lite dragen till engelska kultur och sägner är det ännu finare. Minns särskilt Lands End såklart och St Ives där jag åt supergod färsk fisk🙂

      Två härliga serier som utspelar sig i det landskapet är dessa:
      http://www.imdb.com/title/tt0130414/
      http://www.imdb.com/title/tt1453159/
      Man är ju inte säker på var det är inspelat (kanske Nya Zeeland) men det skall iaf se ut som det gör där.

  8. Lotta said:

    Haha ok vad bra. Känner mig lite tjatig som kommenterar massor😉

    Nä det ligger ju inte så lättillgängligt direkt tyvärr. Inget man bara råkar passera på vägen till nåt annat heller. Men där har min syster val att bosätta sig, och visst är det fantastiskt vackert! Men lite långt bort.. Fast ändå härligt att vara där såpass ofta som jag är ändå. Ja jag gillar engelsk kultur och sägner så det är kul. Finns ju väldigt mycket att titta på om man gillar sånt, och natur. Åh, Lands End är verkligen jättevackert! Och St. Ives är en så gullig liten stad🙂

    Tror att jag kanske har sett den Merlinserien men är inte säker. Jag fastnade för hela den gamla engelska kulturen och alla sägner långt innan min syster bosatte sig där, tror att det riktiga startskottet var när jag läste böckerna om Avalons Dimmor när jag var yngre. Är intresserad av hela den keltiska kulturen och även Wicca och så, det är väldigt fascinerande! Min syster bodde på Irland några år innan hon flyttade till England så där har jag också varit ganska mycket.

    • Det är ju kommentarerna som gör bloggande så roligt. Kanske inte när jag får samma frågor om iHerb vars svar dessutom finns ett klick bort i mina mödosamt ihopskrivna guider. Fullt förståeligt att man frågar mig men inget jag hoppar högt av.

      Skönt att du kan hälsa på ändå! England är ju smidigt att åka till från Gbg. Flyger du till London och sedan tåg?

      Inte läst de böckerna tyvärr. Är inte superintresserad av regelrätt fantasy på det sättet men mycket av stoffet kommer ju från den anglosaxiska landområdets kultur så man halkar lätt in på det.

      Irland har jag inte varit på men skulle vilja åka till!

      • Läste lite mer om Avalons dimmor. Får försöka få tag på dem! Verkar riktigt bra. King Arthur-legendel är ju aldrig fel!

  9. Lotta said:

    Jo det är väl så antar jag, att det är kul med kommentarer men att man kanske ofta får samma.

    Ja det är skönt, brukar trösta mig med att det inte är Australien iallafall🙂 ja till London är det ju smidigt, men inte lika smidigt den sista biten tyvärr. Tåg har jag aldrig åkt, det är lite krångligt och ganska dyrt. När jag åker själv brukar jag flyga från London till Newquay i Cornwall, när jag åker med mamma och pappa brukar vi hyra bil och köra ner från London. Det tar 6-7 timmar. Konstigt nog har jag aldrig varit i London egentligen, trots att jag ändå landar på Londonsk mark några gånger per år. Nån gång ska jag stanna till i London några dagar på vägen🙂

    Jag är verkligen inte en fantasyperson, men jag gillar också hela historien runt King Arthur. Och jag gillar historien i boken om hur deras religion utplånas av kristendomen (även om jag inte gillar faktumet), det har ju ändå rätt mycket verklighetsanknytning tyvärr. Jag kan inte säga vad jag skulle tycka om böckerna idag, jag läste dem när jag var 14 eller så. Men de påverkade mig mycket i den åldern iallafall och gjorde att jag fastnade för hela den kulturen.

    Irland är också fantastiskt! Har dock bara varit i södra delarna.

  10. Rana said:

    jag har samma aroma lampa från indiska🙂 hade sönder den första och köpte en vit denna gång🙂
    Kanel och andra ”juldofter” är så mysiga..jag tycker bäst om ingefära ^,^

    Saltstenen blev jag jätte nyfiken på! har sedan länge rutinen att lägga lite äkta havssalt i en liten skål och har i sovrummet (drar åt sig negativa energier och renar luften) så helt främmande för salt är jag inte :p men som ljuslykta visste jag inte att de förekom..måste bara ha en nu!😀 tack för tipsen

    • Gett en vit till min mormor! Den är jättefin!
      111
      Hoppas att du gillar saltstenslampan!

Kommentera

