Effektivast mest återfuktande skrubben

Ni vet att jag brinner för enkla och bra saker man kan göra själv, gärna av sånt man redan ha hemma. Här är just en sådan.

30112012-DSC_2546

Inte mycket kan slå den här kaffeskrubben med honung, olja och citronsyra. Använder just vid det här tillfället kaffesump som var lite för fuktig så den blev något lös men det gjorde inget. Hade i lite mixade havregryn också för att göra den tjockare. Honung har jag skrivit till leda om och det är en storfavorit. Oljan gör den extra återfettande även om kaffesump är fet och härlig. Här hade jag olivolja eftersom det var enklast att ta fram men odeoderiserad kokosolja hade varit härligare doftmässigt. Citronsyran ger både mindre skrubbkorn och sänker ph-värdet. Dessutom har det en viss kemisk peelingeffekt.

Som kaffeälskar är detta underbart. Gillar man inte alls kaffe kan man testa med grovt mixade kokosflingor. Jag gillar att de skrubbande ingredienserna inte smälter. Salt och socker är ju annars bra men jag gillar att man kan blaska hur länge som helst. Man kan i princip ha i vad man vill och känner för. Havregryn är ju aldrig fel, helst mixade. Eteriska oljor efter smak och behov, samma sak med vegetabilisk olja. Varför inte ha i julkryddor för doftens skull?

30112012-DSC_2549

Eftersom det är vatten i kaffesumpen håller den inte så länge så jag blandar till efter behov. Man kan också ta kaffe som inte är använt, då tränger inte oljorna i kaffet ut på samma sätt men har man annan olja i spelar det inte så stor roll

Jag använde den på helt torr hud, alltså innan jag började duscha. Då är risken mindre att man skrubbar av för mycket. Började nerifrån och masserade mot hjärtat eftersom det skall vara bättre för cirkulationen.

Prova denna om ni vill fräscha upp huden!

3 comments

Kommentera

