Bra ansiktsduo för torr hy

Seaware with Rosa Mosqueta® Facial Cleansing Cream och Seaware with Rosa Mosqueta® Moisturizing Cream

Har ju testat denna duo tidigare i form av ett provkit och recenserade krämen. Gillade den mycket och nu när det var 20% klickade jag hem duon till mamma men testar såklart innan. Väldigt bra att jag kan köpa till mamma men testa själv först. Extra kul att testa produkter jag reda provat och se vad ja tycker om dem en andra omgång. Har testat dem under ett par veckor nu.

Börjar med rengöringen. Har inget starkt minne av denna vilket jag nu tycker är lite konstigt. Det är en ypperlig rengöring för torr hud. Tar dessutom bort mascara som en dröm, i alla fall mina två favoritmascaror. Inte det minsta uttorkande. Eftersom den är så fet känns det som att den rengör porerna ordentligt också men vet inte hur bra effekt den har på lång sikt. Jag har ju inte direkt det problemet heller så lyssna inte på min åsikt om du har en annan hudtyp. Medeldryg men jag tar gärna mer än vad som behövs eftersom den är så skön.

Konsistensen är krämig och störthärlig. Påminner om Aubreys balsam. Doften liknar såpa och mandelmassa fast med något grönt inslag. Inte mina favoriter men gott. Flaskan är funktionell men kan dosera i överkant om man inte är försiktig.

Värt att notera är att denna innehåller castille tvål. En av mina andra två favoritrengöringar gör inte något tvättaktivt ämne  medan den andra gör det, fast långt ner i INCI.

Både balsam, kräm och ansiktsrengöring från Aubrey är väldigt lika även om det såklart passar bäst till det de är avsedda för. Att ha tvål insmord i ansiktet är inget att rekommendera under lång tid. Sambon fick tag på den här flaskan och smorde in ansiktet. Tyckte att det doftade av rengöringen och frågade om han varit på denna flaska som stod framme. Mycket riktigt, han hade smort in ansiktet med rengöring utan att reagera. Gick bra men han tvättade av den. Förmodligen hade han inte märkt något om jag inte sagt något hihi.

Bäst: Rengör perfekt utan att torka ut.

Sämst: Hmm, skulle vara doften då.

INGREDIENTS: Coconut Fatty Acid Cream Base, Natural Grain Alcohol, Hydrolyzed Soy Protein (made from organic, non-GMO soybeans), Deionized Water, Sea Herbal Complex (Bladderwrack, Laminaria), Aubrey’s Preservative (Citrus Seed Extract, Vitamins A, C and E), Castile Soap, Organic Rosa Mosqueta Rose Hip Seed Oil, Horse Chestnut Extract, Vitamin A, Inositol, Linoleic Acid (Vitamin F), Calcium Pantothenate, Biotin.


25112012-DSC_2535

Krämen har jag ju som sagt skrivit om innan. Gillade den då och gillar den nu. Perfekt på vintern men inte dagtid om det är minusgrader. Eftersom den är så tjock blir min torra hud nöjd. Tar gärna mycket då den absorberas bra även om den lämnar en fet hinna. Härligt såhär års tycker jag.

Doften är väldigt lik rengöringen men mindre grönt och mer sött. Konsistensen är tjockare än rengöringen och riktigt krämig. Lätt rosa skimrande utseende vilket jag tycker är härligt. Förpackningen är likadan som rengöringen. Kan vara svårt att klämma ut det sista då den är såpass tjock men man får ha den upp-och-ner och sedan klippa upp i värsta fall.

Bäst: Återfuktar och återfettar underbart bra.

Sämst: Inget utom i så fall doften som inte är en favorit hos mig.

INGREDIENTS: Aqua, cetyl alcohol, aloe barbadensis leaf juice*, glycerin, alcohol denat. (38b, lavender*), rosa rubiginosa (Rosa Mosqueta®) seed oil, prunus amygdalus dulcis, (sweet almond) oil, glycine soja (soybean) oil, hypericum perforatum (St. John’s wort) oil, glyceryl linoleate, glyceryl linolenate, citrus grandis (grapefruit) extract, calendula officinalis flower extract, prunus amygdalus amara (bitter almond) oil, tussilago farfara (coltsfoot) leaf extract, echinacea purpurea (coneflower) extract, equisetum hyemale (horsetail) extract, tocopheryl acetate, hamamelis virginiana (witch hazel) water, urtica dioica (nettle) leaf, ascorbic acid, daucus carota sativa (carrot) root extract, beta-carotene.
*Organic

Båda finnsiHerb och hos svenska distributören. Resekitet som innehåller både dessa två produkter samt ansiktsvatten och mask finns också på iHerb och Green Mama.

Nästan så att jag inte vill lämna ifrån mig dessa men mamma behöver dem mer än mig!

5 comments
  1. Rana said:

    Den här krämen var jag också sugen på att testa när jag såg den på iherb men blev besviken då jag läste innehållet:((
    Innehåller fasligt mycket alkohol…jag är inte känslig för detta vad jag vet men undviker det ändå särskilt när det står så högt upp på listan… kan länka till Beauty comes clean bloggen om vad hon nämner om alkohol i krämer🙂

    http://beautycomesclean.se/blogg/201211/logona-fri-fuktighetscreme-tyvarr-inte

    • Jag har inget problem med alkohol alls. Precis som jag skrivit under Mittes inlägg tror jag att olika sorters alkohol har olika inverkan på huden. Det är en av de bästa naturliga konserveringarna som finns i nuläget. Precis som med allt annat kan man vara mer eller mindre känslig. Det råder helt klart delade meningar om alkohol men jag upplever att ekologisk metanol inte torkar ut MIN hud nämnvärt, inte ens ren.

  2. Rana said:

    Ja men jag är mest orolig för de fria radikalerna😦. och när man tänker efter är ju alkohol inte närande på något sätt (om man tänker holistiskt då) men jag håller med om att det är en effektiv konserveringsmedel!

    de krämer jag använder har andra naturliga antioxidanter som seaweed och rosmarinantoxidant osv men alkohol är nog de starkaste att tillgå ändå ^,^

    • Har inte läst det någon annanstans än via länken hos Mitte. Säger inte att det är taget ur luften men att Dr H, Weleda och många andra respekterade naturkosmetikproducenter använder alkohol säger mig mer. Är ofta väldigt försiktig med att ta åt mig nya teorier utan satsar heller på det som använts under långt tid och är väl beprövat framför nyheter så att säga. Därmed inte sagt att allt nytt är fel men det är svårt att veta vad som har substans och inte i början. Det är den största anledningen till att jag är så övertygad om naturkosmetik.

      Vatten är inte heller närande och har mindre funktion än t ex alkohol. Jag ser också heller att man använder något närande såsom hydrolat eller aloe vera. Å andra sidan går vatten att få helt rent. För och nackdelar med allt. Känner man sig oroliga för en viss ingrediens behöver man ju såklart inte använda det.

Kommentera

