Kort hand- och hårtips

Ta på handskar och vantar innan du går ut. Hud och naglar mår dåligt av de snabba temperaturväxlingarna även om det bara är en kort stund. Samma sak med huvudbonaden!

Smörj gärna in tassarna med sesam– och jojobaolja. De skall vara de bästa oljorna för naglar som ju också blir torra och sköra av kyla. Vilken olja som helst är bra men de här är extra bra. Båda är också perfekta att stryka över håret, ta ytterst lite bara. Brukar först smörja in händerna och sedan dra fingrarna genom håret som sträcker sig nedanför öronhöjd ungefär.

Sesamväxten, Sesamum indicum.

Om man inte har dessa hemma och behöver snabbt finns båda i de flesta hälsokostbutiker jag varit i. Sesamolja finns också i välsorterade mataffärer. För att bunkra rekommenderar jag som vanligt iHerb som har båda.

6 comments
  1. Det där med handskar kan ju göra väldigt stor skillnad. Jag går inte utanför dörren utan! Har lagt ett par extra handskar i bilen och ett par i väskan ifall jag skulle glömma dem, men mest sätter jag på dem direkt när jag går ut. De spricker direkt annars och så är det ett evigt smörjande för att få ordning på det.😦

    • Du har verkligen förberett dig. Mina händer verkar inte så känsliga som andra delar av kroppen för kyla eller så är det för att jag smörjer in dem nästan maniskt. Det är så mycket lättare än t ex torra fläckar i ansiktet…

      Hoppas att du slipper sprickor i år!

      • Jag har redan spruckit sönder.😦 Men jag har hittat en otroligt bra kräm som fixar och läker ihop dem under natten. Vanilla Coconut Every Day Moisturiser. Skrev nyligen en recension om den. Ett måste nästa gång du shoppar på iHerb.😉

        • Skönt att du har något som fungerar. Såg din recension och blev sugen men samtidigt är ingredienserna så enkla att jag isf kokar en liknande själv och dessutom har liknande redan. Ibland är ju vissa produkter så himla bra fast man inte förstår vad det är som är annorlunda med just den!

          • Du är så duktig som gör själv. Jag orkar inte hålla på med det. Det längsta jag brukar sträcka mig till är att blanda ihop olika oljor till rengöring eller kräm och göra egen skrubb eller mask. Men sen sätter latmasken in..😉

            • Tycker att det är roligt också kan man skräddarsy vilka oljor man har i.

Kommentera

