Zuii foundation

Zuii OrganicFlora Liquid Foundation i Olive Light

Blev väldigt glad att haffa denna på en utförsäjlning tidigare i höstas. Zuii är ett ganska okänt i Sverige än så länge.

Zuii:s koncept och produkter, i synnerhet den är foundationen påminner en hel del om Nvey Eco. Båda är australiensiska och satsar på relativt få produkter med god kvalitet. Förpackningarna är t o m lika. Jag kom ju inte överens med Nvey Eco Liquid foundation men älskar den fasta Creme Deluxe. Den här gillar jag däremot mycket.

15122012-DSC_2680

Färgen är väldigt bra på mig. Ljus men inte på ett sätt så att man ser färglös ut. Precis som jag beskrev här är den gul, inte olivfärgad. Jag har mest neutrala toner i ansiktet men har lätt att bli röd, blodkärlen lyser lätt igenom tunn ljus hy, och denna dämpar det fint.

Konsistensen är tunn och lätt. Går in snabbt, lite för snabbt på min torra hud. På sommaren går det bra men nu behöver jag vara ordentligt insmord. Dr Hauchkas är min flytande favorit på vintern  (inte där det är minusgrader!!) just för att den är så fet och ger ett ”dewy” resultat. Den lägger sig nästan magiskt över torra partier. Den här kräver mer förarbeta i form av extra fukt men ger å andra sidan ett matt resultat på ett annat sätt. Passar förmodligen fetare hud mycket bättre än Dr H. Jämför dessa två eftersom de är mina favoriter när det gäller flytande foundation. De tjänar olika syften helt enkelt.

Tar lite åt gången annars kan pigmentet samlas i korvar på huden. Föredrar att använda Expert Face Brush från Real Techniques men det går bra med fingrarna också. Resultatet är osynligt om man gör rätt och huden blir som sagt relativt matt. Täckningen är medel men går att bygga på om huden inte är jättetorr som min är för tillfället.

Stort plus för den härliga blommiga doften med inslag av fläder och fräscha rosor. Känns väldigt vårdande också.

Bäst: Lägger sig så snyggt på huden.

Sämst: I dyraste laget.

Säljs i Sverige av Frid & Liv som inte har fått upp alla nyanser i webbshoppen än, återkommer med mer info om det. Verkar också som att Zuii själva skickar över hela världen.

INCI: Aqua (purified water), sweet almond oil* (prunus amygdalius dulcis oil), calendula oil* (calendula officinalis oil), Glycerine*, aloe vera* (aloe barbadensis powder), orange oil* (citrus aurantium dulcis peel oil), rose damascene* (rose damascene flower oil), palmarosa oil* (cymbopogon martini oil), geranium oil* (pelargonium graveolens flower oil), carrot oil* (daucus carota seed oil), chamolile flower extract* (chamomilla recutita flower extract), horsetail extract* (equisetum arvense extract), nettle leaf extract* (urtica dioica leadt extract), honeysuckle extract (lonicera caprifolium flower extract), glyceryl stearate, ceteryl alcohol, tocopherol, (d alpha tocopherol), ascorbyl palmitate. May contain (+/-) CI 77019 mica, CI 77891 titanium dioxide, CI 77007 iron oxide, CI 77491 iron oxide, CI 77492 iron oxide, CI 77499 iron oxide, CI 77947 zinc oxide, CI 75470 carmine.
*Certified Organic ingredients

7 comments
  1. K said:

    Jag är verkligen lite sugen på denna foundation. Är den lättaren att jobba in än Laveras tycker du? Laveras blev aldrig bra på mig, svår att jobba in trots att jag inte har så torr hud.

    • Mycket bättre. Har inte något positivt att säga om Laveras än att den luktar gott och är billig. Den här är en dröm i jämförelse om än inte perfekt.

      • K said:

        Det låter bra. Kommer nog inte att kunna hålla mig från ett köp av Zuii.

Kommentera

