För oss som inte orkar kavla

Skrev om de här skurna pepparkakorna förra året också men vill tipsa om det i år igen. Har man inte lust att kavla kakor en evighet i köket är de här perfekta! Enkla och så goda! Förhoppningsvis slipper man en del härdat fett i färdiga pepparkakor också.

Receptet är från Ebba von Sydows blogg men som vanligt kan jag inte annat än modifiera det lite. Grundreceptet hittar ni i här. De är enkla att göra och ruskigt goda.

(För den som undrar äter jag inte socker och vetemjöl men till jul gör jag undantag.)

Bild lånad från Ebba von Sydows blogg

Ingredienser:

2,5 dl socker eller byt ut 0,5 dl mot honung för mer smak

200 g smör

1,5 dl ljus sirap

6,5-7,5 dl vetemjöl eller ännu hellre dinkelmjöl

2 matskedar kanel

1 matsked mald kryddnejlika

1 matsked mald ingefära

1 tesked pomeransskal (malda)

1 matsked kardemumma

1 matsked bikarbonat

Ca 1 dl grovhackade mandlar eller efter smak

Smält smör i en kastrull med sirap och socker. Ta av från värmen och häll ner alla kryddor. Blanda i mjöl, bikarbonat och mandel. Om man har tid att låta degen svälla över natt tycker jag att det blir godast med den mindre mängden mjöl, knaprigt och knäckigt liksom. Degen måste då vara riktigt kall när man skär kakorna.

Brukar lägga degen direkt på gladpack och forma till rullar, en sats blir lagom till två korvar. Mina rullar har en tendens att bli fyrkantiga av sig själv när de ligger så jag föredrar att göra rullen mer fyrkantig än rund. Låt vila ett tag innan du börjar skära. Kan ligga upp till en vecka eller mer i kylen annars kan man frysa. Går utmärkt att skära frusna rullar också.

Se till att skära ganska tunt för rätt balans mellan segehet och knaprighet. Vill man ha riktigt tunna kakor använd en osthyvel eller mandolin.

Grädda i 200 grader ca 7 min beroende på ungn och tjocklek på kakorna.

Det går också utmärkt att göra flera satser på en gång för de kan gå åt väl fort annars hehe. Resten av året kan man byta kryddning eller ha inga kryddor alls, liknar då kolakakor.

God Jul!

3 comments
  1. Jag håller på och laborera fram Raw food pepparkakor! Fast det blir nog Raw food pepparkaksbollar. 😉 Riktigt bra när man är lite lat att bara röra ihop lite bollar som inte behöver gräddas. Hittat på massa goda bollar. Får jag till nåt riktigt bra med pepparkakor så får jag ta och lägga ut det. 🙂

Kommentera

