Lätt vattenfri foundation

MyChelle Cream Foundation – Ivory

Intresset för den här var stort hos er. Förstår varför, en relativt billig foundation med fina ingredienser.

Har testat ordentligt nu i flera dagar och jag är riktigt nöjd. Det är inte lätt att mäta sig med Nvey Eco Creme Deluxe men den här kompletterar den faktiskt väldigt bra i kategorin vattenfria foundations. Den är ganska lätt men ger ändå ett snyggt resultat, lite som Dr Hauschkas motsvarighet bland krämfoundations. Går att bygga på men jag väntar då mellan lagren så att oljorna hinner gå in.

15122012-DSC_2674

Tack var stiftformatet är den väldigt lätt att stryka på. Tar direkt på huden och jämnar ut med en borste. Har testat med fingrarna också men tycker att det blir mycket bättre med en borste, testat med tre olika och de har alla fungerat bra.

Konsistensen är liksom glatt men krämig och försvinner in i huden. Vårdande på gränsen till fet. Bara bra för mig men jag kan tänka mig att mindre torr hud behöver se upp.  Med puder på håller det bra hela dagen men inte den mest hållbara foundationen i min samling. Ger härlig lyster!

Även om jag inte tycker att jag använder mycket har stiftet blivit mindre snabb, uppenbarligen är den inte särskilt dryg.

Färgen har jag beskrivit här, ganska neutral och ljus men inte så ljus jag brukar ha men det fungerar ändå.

Köpt på iHerb. De har en brittisk sida som skall skicka gratis till hela världen (!) men hittar inte något smink där och har inte hittat någon annanstans inom EU heller. Någon som vet?

Bäst: Blir fin även på torr vinterhud.

Sämst: Relativt odryg.

INCI:  Vitis Vinifegra (Grape) Seed Oil, Camellia Oleifera Seed Oil, Cera Alba (Beeswax), Ricinus Communis (Castor) Seed Oil, Silica, Prunus Persica (Peach) Extract, Psidium Guajava (Guava) Extract, Passiflora Edulis (Passionfruit) Extract, Tocopherol (Natural Vitamin E), Lauroyl Lysine, Carthamus Tinctorius (Safflower) Seed Oil and Citrus Grandis (Grapefruit) Seed Extract, [+/-: Titanium Dioxide (CI 77891), Iron Oxides (CI 77491, 77492, 77499), Mica (CI 77019), Manganese Violet (CI 77742)]

6 comments
  1. K said:

    Tack för detta inlägg! Det fick mig att inse att Mychelle kanske inte är något för mig ändå eftersom den är så pass lik Nvey ecos De luxe i sin finish. De luxen passar inte min normala/blandhy; den rasar liksom ihop till en ojämnt pigmenterad superglänsande kaka. Kan dock tänka mig att den är kanon för torr hy.

    Så jag skippar nog MyChelles eftersom den är så fet. Spanar på Zuiis foundation istället🙂

    Tack för vägledningen!

    • Den är nog inte optimal då. Tror precis som du mer på Zuiis i så fall🙂

Kommentera

